Binnenland

Raad voor Transportveiligheid onderzoekt breuk No Limit

De Raad voor de Transportveiligheid onderzoekt het doorbreken van het binnenvaartschip No Limit in de Middensluis in IJmuiden. Dat heeft een woordvoerder van de Raad dinsdagmiddag meegedeeld. Onderzoekers van de Raad waren maandagmiddag al bij het schip voor een eerste verkennend onderzoek.

ANP
6 July 2004 14:39Gewijzigd op 14 November 2020 01:23
In IJmuiden is maandag een ruim 100 meter lang binnenvaartschip van 3500 ton in tweeën gebroken en gezonken. Foto FBF.NL
In IJmuiden is maandag een ruim 100 meter lang binnenvaartschip van 3500 ton in tweeën gebroken en gezonken. Foto FBF.NL

De Raad verwacht dat het onderzoek over een halfjaar tot een jaar is afgerond.

Het lossen van de lading zand uit het gebroken binnenvaartschip is dinsdagmiddag voltooid. Dat heeft een woordvoerster van Rijkswaterstaat meegedeeld. Het schip wordt woensdagochtend vroeg uit de Middensluis in IJmuiden geborgen. Het verwijderen van de 2000 kubieke meter zand uit het schip is volgens de woordvoerster zeer voorspoedig verlopen.

Sinds de breuk van de No Limit kan de scheepvaart geen gebruik meer maken van de Middensluis. De stremming duurt naar verwachting nog de hele week. Er zijn andere sluizen beschikbaar.

Secretaris A. de Weerd van de Schippersvereniging Schuttevaer vermoedt dat een constructiefout de oorzaak is van het ongeluk met het gloednieuwe schip. Een verkeerde manier van beladen sluit hij uit. „Het is een homogene lading die over het gehele schip uitvloeit.”

De No Limit is een beunschip, gemaakt om zand te vervoeren. Het zand wordt met water gemengd en op het schip gespoten. Dit gebeurt om snel te kunnen laden en lossen. Het water loopt voor een deel vanzelf uit het zand, maar wordt ook regelmatig uit de lading weggepompt.

Volgens De Weerd is een schip met een lengte van 110 meter heel normaal in de binnenvaart. Wel was de No Limit het eerste beunschip met een dergelijke afmeting.

Voor de eigenaren van het schip, het echtpaar Duikersloot, vindt hij het erg triest. „Ze hebben er een halfjaar naartoe geleefd om met dit schip te kunnen varen. Het was nog maar een week in de vaart. De mentale klap is daarom groot. Zo’n ongeluk gaat elke schipper door merg en been. Gelukkig blijkt wel weer dat de binnenvaart een veilige bedrijfstak is. De mensen konden ongedeerd van het schip afkomen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer