Binnenhofbarbecue goed renderende investering voor vleessector
Voor de veertigste keer organiseerde de vleessector donderdag de jaarlijkse barbecue voor Binnenhofbewoners. Op het menu stond vlees van alle Nederlandse slachtdieren. En brood. En fruit. Kortom: de hele schijf van vijf. In overvloed. „Maar je moet er niet heen gaan om te eten.”
De traditie om bewindslieden, Kamerleden, lobbyisten en journalisten op de laatste vergaderdag voor het zomerreces uit te nodigen werd gestart door de Stichting Voorlichtingsbureau Vlees, Vleeswaren en Vleesconserven. Bedoeld als gebaar van de Nederlandse vleessector aan politiek Den Haag.
Het Binnenhof vormde aanvankelijk het decor van de barbecue, die destijds zo’n 1200 tot 1300 gasten trok. Indertijd kreeg iedere genodigde een soort strippenkaart, waarmee hij zijn vleesassortiment kon opnemen van de barbecue, vertelde chef-kok Huub Oudshoorn onlangs aan Meat&Co. Hij is alle jaren eindverantwoordelijk geweest voor het culinaire deel van de happening. Dat lokte misbruik uit, weet hij nog. „Ik herinner me een jarige Binnenhofmedewerker, die een bus met zestig familieleden uit Limburg liet overkomen om zijn verjaardag te vieren en mee te eten op de barbecue. Hiervoor was de strippenkaart illegaal gekopieerd.”
Doordat er steeds meer ongenode gasten en protesten kwamen –ooit werden er door Wakker Dier zelfs schalen met vissenkoppen rondgedragen– is de Binnenhofbarbecue in 1992 verplaatst naar perscentrum Nieuwspoort. Daar is ruimte voor 350 gasten.
Omgedoopt
Dat was niet het enige wat veranderde. Het eetfestijn heette eerst ”parlementaire barbecue”. Kamervoorzitter Weisglas sommeerde de sector in 2003 die naam te wijzigen: het parlement was immers niet bij de organisatie betrokken. Het evenement werd omgedoopt tot ”Binnenhofbarbecue”.
Constante in de afgelopen veertig jaar was de overvloed. „Om ervoor te zorgen dat niemand iets tekort komt, kopen we een ruim vleesassortiment in”, aldus Oudshoorn. „We willen dat alle gasten tot aan het einde van de barbecue voldoende vleeskeuze hebben. Wie later komt, mag zeker niet achter het net vissen.”
Maar, zei donderdag een Kamerlid, „je moet hier niet heen gaan om te eten.” Niet alleen omdat je grote kans loopt om al etend in beeld te komen, maar vooral omdat het zo lastig praat met volle mond Want netwerken, daar draait het allemaal om voor de deelnemers aan de barbecue. Oude banden aanhalen, nieuwe mensen leren kennen.
Relaties
Toch is dat niet het héle verhaal, vertelt Dé van de Riet van de Centrale Organisatie voor de Vleessector. „Het is een leuke netwerkbijeenkomst voor onze bedrijfstak en onze relaties in het Haagse. Maar als we dan nog moeten beginnen met lobbyen, hebben we het de rest van het jaar niet goed gedaan.”
De impact van de jaarlijkse gebeurtenis is „heel groot”, stelt hij. „We zetten het barbecuen en de vleessector op de kaart. Maar de uitstraling is veel breder. Kijk alleen maar naar de vele humaninterestberichten die je in de media tegenkomt naar aanleiding van de barbecue: waar gaat minister Dijsselbloem naar toe op vakantie, bijvoorbeeld.”
De kosten van het evenement –„ik ga geen bedragen noemen”– vallen volgens hem „reuze mee.” Alles, inkoop van producten, afhuur van Nieuwspoort en inhuur van de keukenbrigade, wordt betaald door het bedrijfsleven. „Er komt geen cent overheidsgeld aan te pas.” Van de Riet: „Ik durf bijna de stelling aan dat geen evenement in Nederland met zo’n geringe investering zo veel media-aandacht genereert. We gaan er dan ook rustig mee door.”
Verstandig, vindt Oudshoorn. „Het zou een groot gemis zijn als de sector de kans laat glippen om free publicity te genereren bij televisie, radio en andere media.