Randy Clark: Niet bidden om genezing? Dat is zonde
Meer van de Geest en van het Koninkrijk van God. Het verlangen daarnaar is een wezenlijke eigenschap van een christen, vindt Hans Maat. En daar hoort ook genezing bij. Dr. Randy Clark: „Als we niet bidden om genezing, maken we ons schuldig aan de zonde van nalatigheid.”
Genade is niet goedkoop, waarschuwt Maat, directeur van het Evangelisch Werkverband (EW) in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), donderdag aan het begin van de leiderschapsconferentie ”There is more” (”Er is meer”) in Ede. „Maar de profeet Jesaja zegt: „Kom, koop hier je voedsel, en eet.” God geeft genade en de vervulling door Zijn Geest, die nodig is voor de herleving van de kerk en van ons leven.”
Maat leest een gedeelte uit Efeze 1 voor. „De Heilige Geest wil ons in alle waarheid leiden, ook in de machtige wonderwerken van God. „Maar die kun je toch niet claimen?”, zegt iemand misschien. „Wel als we gaan in gehoorzaamheid aan God en pleiten op Zijn beloften. We kunnen, zoals Randy Clark dat noemt, een bovennatuurlijke levensstijl ontvangen. Nee, ik ben niet op zoek naar ervaringen, maar als God gaat werken, dan kan het niet anders of we merken dat ook fysiek, zoals in genezingen.”
Calvijn
Dr. Randy Clark is de Amerikaanse evangelist die in de jaren negentig aan de basis stond van de ”Toronto Blessing”, een opwekkingsbeweging met charismatische verschijnselen als lachen, schreeuwen en over de grond rollen „in de Geest”. Op de EW-conferentie spreekt hij over Bijbelse principes voor genezing.
„We willen Bijbelse christenen zijn”, benadrukt Clark meteen. „De Schrift is een handleiding voor hoe we moeten leven.”
Van de Amerikaanse predikant John Wimber leerde hij dat wonderen, zoals genezing op gebed, niet ophielden na de tijd van de Bijbel. „Dat dachten Luther en Calvijn wel. Maar daarom zien veel protestanten weinig van het werk van de Geest, omdat ze niet geloven dat er genezingen kunnen plaatsvinden. God is echter een God Die nog steeds geneest.”
Clark geeft verschillende voorbeelden van genezingen die hij in zijn omgeving meemaakte. Voor deze genezingen is gebed en geloof nodig, zegt hij. „Aan Gods kant is geloven genade. Aan onze kant is dat horen, gehoorzamen en volharden.”
Calvinisten benadrukken vaak de heerlijkheid van God, weet Clark. Volgens hem komt die heerlijkheid in het Oude Testament vooral tot uitdrukking in wat God doet. „En meestal werkt Hij door wonderen en tekenen, zoals de vuurkolom bij de uittocht van het volk Israel uit Egypte. Wonderen zijn de manier waarop God Zichzelf verheerlijkt, ook nu.”
In het Oude Testament kwam de Geest alleen op koningen, profeten en priesters. Maar in de „nieuwe bedeling” op alle gelovigen. Tekenen van het Koninkrijk, zoals het uitwerpen van demonen en genezingen, gelden dus ook voor nu, stelt Clark. „Het zijn tekenen van genade en van de macht van God.”
Volgens de Amerikaanse evangelist zijn alle volgelingen van Jezus geroepen om, door de kracht van de Heilige Geest, doden op te wekken, demonen uit te werpen en zieken te genezen. „Dat hoort bij discipelschap. Velen in de kerk zijn schuldig aan de zonde van de Farizeeers, die alleen de traditie wilden hooghouden.”
Genezing hoort tot het centrum van het Evangelie, aldus Clark. De boodschap van „verzoening door voldoening” stond volgens hem „de eerste achthonderd jaar van de kerkgeschiedenis” niet centraal. Wat dan wel? „Christus is Overwinnaar. Gelukkig kwam de boodschap van genezing weer terug in de negentiende eeuw, toen er een opwekking ontstond door het werk van een lutheraan in Duitsland: Johann Christoph Blumhardt.”
Het goede nieuws van de Bijbel is dat zieken na gebed worden genezen, aldus de theoloog. „Het slechte nieuws is dat als we niet bidden om genezing, we ons schuldig maken aan de zonde van nalatigheid.”
Bediening
Hoe kan er dan worden gebeden? ”Global Awakening”, de organisatie van Randy Clark, gebruikt een van de mogelijke „gebedsmodellen” voor de „bediening van genezing”. Evangelist Paul Martini legt op de conferentie uit hoe dat werkt.
Een eerste stap is volgens hem het interview: wie is er ziek, wat is er aan de hand, wat is de oorzaak van de ziekte? Dan moet er een „type van gebed” worden gekozen. Afhankelijk van de manier waarop de Geest iemand leidt, kan dat een verzoek zijn aan God om de ziekte te genezen of een bevel aan het adres van de ziekte om „in de Naam van Jezus” te verdwijnen. „Dan gebruiken we het gezag dat Jezus ons heeft gegeven”, aldus Martini.
Tot de „gebedsbediening” horen verder onder meer een „houding van ontvankelijkheid”, het belijden van zonden, het vragen van vergeving en aanhoudend bidden. En als iemand niet genezen wordt? Martini: „Hou dan aan in het gebed, geef iemand gereedschappen mee om zijn geloof te versterken, Bijbels onderwijs over genezing. En laat iemand de volgende dag terugkomen. Maar vertel niet dat hij te weinig geloof heeft; dat helpt niemand.”
De conferentie ”There is more” duurt tot zaterdag. Clark en Martini spreken onder meer over de vreugde van overwinning, de pijn van verlies en het omgaan met opwekking. Ook heeft er een genezingsdienst plaats.
thereismore.nl
Dr. G. C. Vreugdenhil: Zoek de goede balans tussen Woord en Geest
Bijzondere verschijnselen van de Geest. Dr. G. C. Vreugdenhil, predikant in Gouda en lid van de Gereformeerde Bond, staat er „nuchter en open” in. Over de conferentie is hij positief: „De Persoon van Christus staat centraal en ik proef het verlangen naar het vernieuwende werk van de Heilige Geest.”
Inhoudelijk hoorde dr. Vreugdenhil donderdag niet veel nieuws. Namens de GZB (Gereformeerde Zendingsbond) werkte hij ruim acht jaar aan een seminarie in Chili, waar hij veel in aanraking kwam het werk van Gods Geest.
Of de conferentie te charismatisch is? „Het is de vraag of je alles moet omarmen. Donderdag stond bidden om genezing centraal. Er is ook de realiteit dat mensen niet genezen. Die gebrokenheid kwam gisteren minder aan bod.”
Tegelijkertijd houdt het congres de kerken wel een spiegel voor, vindt dr. Vreugdenhil. „Laten we hen niet op voorhand veroordelen. God is een God Die wonderen doet. We belijden dat in de kerk, maar in de praktijk gaan we er weinig vanuit. Het Woord spoort ons aan vrijmoediger te zijn. Maar het gaat wel om een goede balans: Woord én Geest.”
Zie ook:
EW: Niet op zoek naar ”Toronto Blessing” op congres, RD, 7 september 2016.