Economie

Een mix uit christelijke bladen op één site

’t HARDE. Sinds begin dit jaar presenteert candle.nu de beste verhalen uit christelijke maga­zines in een onlineportaal. Initiatiefnemer Wijnand Voogdt wil vooral uitgevers helpen en christenen verbinden.

Jilke Tanis
27 July 2016 20:47Gewijzigd op 16 November 2020 05:22
Wijnand Voogdt. beeld André Dorst
Wijnand Voogdt. beeld André Dorst

Na Blendle is er nu ook Candle. Waarom?

„Net als reguliere media zien ook christelijke media hun oplages dalen en worstelen veel kleine bladen om te overleven. Digitaal zien wij mogelijkheden om deze uitgevers te helpen het rijke aanbod van hun content op een andere manier te verspreiden. Tegelijk willen we christelijke lezers, die zich steeds minder binden aan een abonnement, een mooi, eigentijds product bieden waarmee ze inspirerende artikelen uit de christelijke media kunnen lezen. Ik vind het belangrijk dat christenen de dialoog aangaan en overeenkomsten zoeken. Door een heel spectrum aan bladen aan te bieden, hoop ik dat ik christenen kan samenbrengen.”

Jullie zijn nu een halfjaar online. Tevreden?

„Ja, mijn broer Lennard, die ook bij Candle betrokken is, en ik zijn tevreden met de resultaten. Je moet natuurlijk geen spectaculaire cijfers verwachten, maar we hebben, hoewel we bijna geen geld aan marketing besteed hebben, nu toch 2500 abonnees. We krijgen positieve feedback en verwachten dit jaar het aantal abonnees nog te zien verdubbelen.”

Tegen welke moeilijkheden lopen jullie als start-up aan?

„Een jaar geleden begonnen we met het werven van uitgevers en toen zag ik het als een grote uitdaging om ze zover te krijgen mee te gaan werken aan Candle. Gelukkig reageerden vrijwel alle uitgevers die ik benaderde positief. We hebben nu dertig titels, waaronder een Duitse titel, en daar ben ik heel blij mee. Op dit moment is het de kunst om onze plannen met de site op de juiste tijd uit te voeren. We willen bijvoorbeeld ook hele magazines gaan aanbieden, en het is de kunst om aan de ene kant uit­gevers daarin mee te krijgen en aan de andere kant niet te langzaam te zijn met veranderingen voor de abonnees.”

Is Candle al winstgevend?

„We maken een voorzichtige winst, maar kunnen van Candle alleen niet leven. Candle is deel van internetbureau Spring, dat nog veel meer andere platforms beheert. Geïnspireerd door Prediker 11:1-2 doen we aan risicospreiding, zodat we kunnen blijven pionieren zonder ons al te veel zorgen te maken.”

Wat willen jullie bereiken met Candle?

„Het zou mooi zijn als we over anderhalf jaar 10.000 abonnees hebben. We willen ook graag een verbredingsslag maken en andere typen content, zoals boeken en muziek, aan gaan bieden.”


zomerserie Start-up

Ze zijn innovatief en creatief en willen met hun idee de wereld veroveren. Jonge ondernemers over hun dromen, successen en uitdagingen.

Meer over
Startup

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer