Binnenland

Ook seculier verzet tegen reclame webcamseks

Reclame voor webcamseks, deze weken te zien op billboards in Nederland, stuit menigeen tegen de borst. Het reclamebedrijf lijkt ook met de kwestie in de maag te zitten.

J. Visscher
15 June 2016 12:56Gewijzigd op 16 November 2020 04:16
Beeld ANP
Beeld ANP

Automobilisten in bijvoorbeeld Assen kunnen er moeilijk omheen: grote borden met het gezicht van een porno-actrice. In koeienletters wordt reclame gemaakt voor webcamseks. De campagne schoot de ChristenUnie, Pvda en SP in de Drentse hoofdstad in het verkeerde keelgaat. Temeer omdat de billboards te zien waren op plekken waar veel kinderen komen. Inmiddels heeft reclamebedrijf Clear Channel Nederland borden bij kinderrijke plekken weggehaald.

SGP-leider Van der Staaij stelde dinsdag in de Tweede Kamer dat de overheid niet moet toestaan dat de seks- en porno-industrie de straat kan kapen met seks­reclames.

Te confronterend

Wat vindt zegvrouw Ellen de Groot van Clear Channel Nederland daarvan? „Volgens de richtlijnen van de Reclame Code Commissie gaan we niet over de schreef. Het bedrijf achter de reclame voor webcamseks heeft eerder bij ons geadverteerd. De Reclame Code Commissie vond dat hun eerdere reclame niet aan de regels voldoet: de tekst was te aansporend en de afbeelding te bloot. Toen heeft het bedrijf de uiting aangepast. Ik kan 
me voorstellen dat sommige mensen de campagne te confronterend vinden. We staan zeker open voor reacties vanuit de maatschappij. Daarom hebben 
we de posters op plekken waar veel kinderen komen weggehaald. Aan de andere kant is de vrijheid van de adverteerder belangrijk. Dat is een dilemma.”

Clear Channel Nederland kan er ook voor kiezen om niet in zee te gaan met de porno-industrie, ook om jongeren te beschermen tegen webcamseks met alle gevaren vandien? „We nemen alle klachten serieus. Als er veel klachten komen, kan ik me voorstellen dat we ons gaan beraden of we in de toekomst met deze reclame doorgaan.”

Niet alleen in christelijke kring stuit de campagne voor webcamseks op weerstand. Vorig jaar protesteerde de 43-jarige zanger Dinand Woesthoff, voorheen verbonden aan een Haagse rockband, fel tegen een bord langs de snelweg A4. Op dat billboard prees een schaars geklede porno-actrice webcamseks aan. „Wat een belachelijke onverantwoordelijke positie nemen jullie in met jullie webcamsex reclame op de A4”, twitterde de boze Woesthoff, vader van meerdere kinderen. Met succes tekende hij protest aan bij de Reclame Code Commissie.

Prof. dr. Rosemarie Buikema, hoogleraar kunst, cultuur en diversiteit aan de Universiteit Utrecht, plaatste recent kritische kanttekeningen bij bijvoorbeeld bushokjesreclame met grotendeels ontblote vrouwen. „Moet je het vrouwenlichaam gebruiken in het kader van het marktmechanisme en het kapitaal, dus dat anderen winsten maken met jouw lichaam als middel? Ook vroeg ik aandacht voor de beeldcultuur van niet-westerse tradities.”

De hoogleraar, die zich ook bezighoudt met genderstudies, kreeg kritiek en bedreigingen. Ze zou buigen voor de radicale islam. „Als je niet eenduidig een zeer platte vorm van vrijheid van meningsuiting omhelst, ben je kennelijk een multiculti die banden heeft met de jihad. Ik had in die discussie het woord islam niet eens in de mond genomen. Het debat over deze thematiek is buitengewoon voorgeprogrammeerd en gepolariseerd.”

Buikema kan zich de boosheid over de reclame voorstellen. Behoedzaam formulerend: „Ik deel het politieke gedachtegoed van de SGP niet. Ik ben gevormd door de feministische gedachte dat mijn vrijheid niet zonder de vrijheid van andere vrouwen kan bestaan. Ik wil niet in het kamp van de christelijke partijpolitiek of militante multiculti-aanhangers worden geplaatst. Ik vind wel dat Van der Staaij de ruimte moet hebben zijn punt te maken. Ik pleit niet voor verboden of boetes voor bedrijven die omstreden reclame plaatsen. Maar ook ik heb moeite met webcamseksreclame. Ik ga prostituees niet de wet voorschrijven. Zelf heb ik er moeite mee om het vrouwenlichaam als een object te zien waar bijvoorbeeld een heel bedrijf aan verdient. Feminisme is voor mij niet dat een vrouw zich ontbloot op een billboard, maar dat ze recht heeft mee te spreken op maatschappelijk, politiek en cultureel gebied.”

De Reclame Code Commissie (RCC) beoordeelt seksueel getinte reclame op zijn eigen merites, aldus zegsvrouw Margot Bary. „De RCC beziet of reclame in strijd is met goede smaak en fatsoen. Hoewel er diverse criteria zijn, is het niet eenvoudig om algemene uitspraken te doen over strakke richtlijnen. We moeten rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en kijken naar alle relevante omstandigheden. Betreft het reclame in een tijdschrift voor een bepaalde doelgroep of buitenreclame? In zijn algemeenheid geldt dat reclame niet mag beledigen, discrimineren of shockeren.” Recent boog de RCC zich nog over een billboard van Suit Supply. Daarop stonden verkleinde mannen op de borsten van een vrouw in badpak. Achtte de RCC de reclame ontoelaatbaar, in hoger beroep bepaalde het College van Beroep echter dat de reclame door de beugel kan.


SGP wil aanpak reclame over seks

Redactie politiek

DEN HAAG. De overheid moet niet toestaan dat de seks- en porno-industrie de straat kan kapen met seksreclames. Bedrijven die veelvuldig over de schreef gaan, moeten worden beboet en financieel worden uitgekleed. Dat stelde SGP-fractievoorzitter Van der Staaij dinsdag in de Tweede Kamer.

Van der Staaij kruiste de degens met justitieminister Van der Steur naar aanleiding van de ophef die ontstond in Assen over reclamebedrijf Clear Channel Nederland. Dat plaatste op plekken waar veel kinderen komen posters met reclame voor webcamseks.

Nadat ChristenUnie, PvdA en SP in Assen hun ergernis uitten, haalde Clear Channel diverse posters weg. Van der Staaij stelde dat het lijkt alsof de porno-industrie ophef wil veroorzaken, als onderdeel van zijn verdienmodel. Als de overheid zich passief opstelt, ondermijnt dat pogingen jongeren mee te geven dat ze zich niet zomaar bloot moeten geven voor een webcam, vindt hij.

Van der Steur gebruikte de kwestie Assen om te stellen dat lokale overheden goed in staat blijken om bij te sturen, mocht dat nodig zijn. „Assen laat zien dat we hier in Nederland op een verstandige manier mee om kunnen gaan.” De Reclame Code Commissie buigt zich binnenkort over de omstreden reclame.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer