Kerk & religie

Moslimrechtbanken in Kenia roepen onrust op

Christelijke kerkleiders in Kenia zijn onlangs een campagne begonnen tegen de erkenning van moslimrechtbanken in de nieuwe grondwet. Ze vrezen dat de islam met een eigen rechtbank bevoordeeld wordt boven andere godsdiensten.

Joyce Mulama (IPS)
17 March 2004 10:22Gewijzigd op 14 November 2020 01:03
NAIROBI - Straatbeeld in Nairobi. Christelijke kerkleiders in Kenia zijn een campagne begonnen tegen de erkenning van moslimrechtbanken in de nieuwe grondwet. Ze vrezen dat de islam met een eigen rechtbank bevoordeeld wordt ten opzichte van andere godsdie
NAIROBI - Straatbeeld in Nairobi. Christelijke kerkleiders in Kenia zijn een campagne begonnen tegen de erkenning van moslimrechtbanken in de nieuwe grondwet. Ze vrezen dat de islam met een eigen rechtbank bevoordeeld wordt ten opzichte van andere godsdie

Volgens de moslims, een minderheid in Kenia, verandert de grondwet echter niets aan de gangbare praktijk.

Sinds tientallen jaren hebben zogeheten kadhi-rechtbanken -een kadhi is een islamitische rechter- op lokaal terrein bevoegdheid over privaatrechtelijke aangelegenheden zoals huwelijken, echtscheidingen en erfenissen. Op aandringen van de moslims namen de 600 leden van de Nationale Grondwetgevende Commissie recent een clausule aan om de kadhi’s ook commerciële en burgerlijke bevoegdheden te geven. Na protest van christenen werd de bepaling geschrapt en bleef alles bij het oude.

Christelijke Kenianen blijven echter aanstoot nemen aan de expliciete vermelding van de moslimrechtbanken in de grondwet. Zo’n 300 christenen betoogden begin deze maand in de hoofdstad Nairobi tegen de goedgekeurde grondwet. „Dit zet de deur op een kier voor een islamitisch bestuur. Wat staat de moslims in de noordelijke provincies nog in de weg om hun wetten te misbruiken tegen hun christelijke broeders?” vraagt ds. Charles Kivevo zich af.

Ds. Kivevo vreest dat Kenia dezelfde weg opgaat als Nigeria en Sudan. In Nigeria hebben 12 van de 36 deelstaten het islamitisch recht, de sharia, ingevoerd. Eind vorige maand kwamen zestig mensen om bij confrontaties tussen christenen en moslims in de deelstaat van het centrale plateau. In Sudan woedt sinds twintig jaar een burgeroorlog tussen het islamitische noorden en het christelijke en animistische zuiden. De ondertekening van een akkoord over de verdeling van de olie-inkomsten heeft de hoop op vrede in Sudan doen heropleven.

Abdulrahman Andati van de Keniaanse Moslimraad beschouwt de moslimrechtbanken als noodzakelijk omdat de sharia inzake huwelijk, echtscheiding en erfenis op belangrijke punten afwijkt van het nationale recht. „De koran zegt duidelijk wie van wie kan erven en in welke proporties. In het nationale recht primeert een geschreven testament. Dat betekent dat iemand zijn vrouw en kinderen kan onterven. De islam staat dat niet toe.”

Een andere moslimvertegenwoordiger, Al-Hajj Yussuf Murigu, begrijpt het ongenoegen niet: „De kadhi-rechtbanken staan nu ook al in de grondwet.” Murigu wijst op het belang van de kadhi’s voor de moslimgemeenschap als minderheidsgroep. Volgens Andati lopen de schattingen van het aandeel moslims in de Keniaanse bevolking nogal uiteen. „De kerk heeft het over 11 procent; de regering schat het percentage op 8 en wijzelf zeggen 30 procent.”

Moslims en christenen leven tot nog toe vreedzaam samen in Kenia. Een uitzondering was een confrontatie in het jaar 2000, waarbij een moskee en twee kerken met de grond werden gelijkgemaakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer