Economie

Koopzondag drukt omzet supermarkt in weekeinde

DONGEN. Supermarkten in Neder­land hebben hun omzet op de traditionele topdagen, vrijdag en zaterdag, zien teruglopen als gevolg van de steeds meer ingeburgerde koopzondag. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau GfK dat donderdagmorgen werd gepubliceerd.

Redactie economie
13 August 2015 10:36Gewijzigd op 15 November 2020 21:01
beeld ANP
beeld ANP

Bijna twee derde van de Nederlandse huishoudens maakt frequent gebruik van de zondags­opening van supers, aldus GfK. Tot en met het tweede kwartaal gaat het om een omzet van 1,3 miljard euro, nog geen 4 procent van de totale supermarktomzet. Als gevolg hiervan zien supermarkten hun omzet ’s avonds en op de vrijdag en zaterdag verder afnemen.

Werd in 2007 nog 9,3 procent van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd, nu is dat teruggelopen tot 8,0 procent. De omzet op vrijdag en zaterdag zakte van 46,9 procent in 2007 naar 43,3 procent dit jaar. Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening, blijkt uit het rapport.

Nederlandse supermarkten behaalden in juli een totaalomzet van 3,19 miljard euro. Dit is een stijging van 0,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2014. De gemiddelde waarde per kassabon bedroeg 21,89 euro. Dit is weliswaar een daling van 1,5 procent ten opzichte van juli 2014, maar het aantal uitgegeven kassabonnen steeg wel met bijna 
2 procent. In de eerste zeven maanden van dit jaar zetten super­markten in totaal 20,03 miljard euro om, een stijging van 
0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het CBS maakte vandaag bekend dat Nederlandse winkeliers in juni 4,7 procent meer omgezet hebben behaald dan een jaar eerder. Het gaat om de grootste omzetgroei voor de detailhandels sinds juli 2008.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer