CoolCat haalt ‘shitshirt’ uit de schappen
AMSTERDAM (ANP). Het Nederlandse kledingbedrijf CoolCat heeft T-shirts uit de schappen gehaald vanwege kritiek op de nogal opvallende opdruk. Op een van de shirts stond bijvoorbeeld boven de Braziliaanse vlag in grote letters het woord MERDA, en dat betekent zoiets als ‘shit’ in het Portugees.
Het gaat om een serie shirts die speciaal voor het WK-voetbal in Brazilië op de markt zijn gebracht en in winkels in Nederland, België en Luxemburg in de winkels hingen. CoolCat kreeg klachten van mensen die zich aan de soms explicite teksten stoorden.
CoolCat zegt in een verklaring dat de „uitgesproken teksten” op de T-shirts bedoeld zijn „met een knipoog richting de sfeer tijdens een voetbalwedstrijd”. Het bedrijf zegt het vervelend te vinden dat mensen zich aangesproken voelen en heeft ze daarom uit de winkels gehaald. Een woordvoerder wilde niet zeggen om hoeveel T-shirts het gaat.
CoolCat haalde in september een sleutelhanger en tegelijk flessenopener uit de winkels die te seksistisch zou zijn. De hanger had de vorm van een wulpse dame met onder meer de tekst „Open up bitch”. CoolCat liet bij die gelegenheid weten „altijd het randje op te zoeken”.
In februari won CoolCat een kort geding tegen het AD. Het dagblad moest uitspraken van minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) rectificeren. Ploumen stelde in november in de krant dat het Nederlandse merk het niet zo nauw neemt met de veiligheid en beloning van medewerkers in fabrieken van leveranciers in Bangladesh.
CoolCat sleepte aanvankelijk ook de minister voor de rechter maar liet deze klacht vallen, nadat het departement een verklaring op de website had geplaatst waarin de uitlatingen werden rechtgezet.