Recensie: Boudewijn Zwart speelt psalmen
Boudewijn Zwart geniet vooral bekendheid als beiaardier, werkt voor maar liefst elf gemeenten als stadsbeiaardier en is directeur van het Carillon Instituut Nederland. Aan het Amsterdamse conservatorium heeft hij echter ook hoofdvak piano gestudeerd. Als kerkorganist is hij verbonden aan de gereformeerde kerk van Grootegast (Groningen).
Zijn cd met psalmen gespeeld op piano verscheen eind 2012 en verraste menigeen: psalmen op piano, dat hoor je niet dagelijks. Verrassend is ook de instrumentkeuze voor de recent verschenen dubbel-cd die als deel 2 van de serie ”Psalmen Davids” wordt aangekondigd: een elektropneumatisch orgel van de Oost-Duitse firma Jehmlich, gebouwd in 1941 voor de dom in de Tsjechische stad Litomĕřice. Dat er dichter bij huis mooiere orgels te vinden zijn, zal Zwart niet bestrijden, maar ’t is wel een karakteristiek geluid.
Drieënveertig psalmen zijn bewerkt in uiteenlopende stijlen, waarbij de inhoud van de tekst het karakter van de muziek bepaalde. Zo horen we smartelijke chromatiek in Psalm 38, waar de melodie niet-ritmisch wordt gespeeld, maar ook een bruisende toccata over Psalm 47. Psalm 51 is nu eens niet als boetepsalm bewerkt, maar wil de vreugde over Gods vergevende liefde verklanken.
Zwart probeert zo te schrijven dat zijn bewerkingen op zowel piano als orgel speelbaar zijn. Bij een groots stuk als Psalm 17 mis ik het pedaal dan wel. Elke bewerking is opgedragen aan een collega; soms kun je bijna raden aan wie. Ouverture Psalm 24 aan Margreeth de Jong, Trio over Psalm 25 aan Willem van Twillert: ze zouden ’t zelf geschreven kunnen hebben. Boeiende muziek, die een mooier orgel verdient.
Psalmen Davids – Boudewijn Zwart, orgel – St. Stephansdom, Litoměřice (Tsjechië); Bell Moods (BM 1835); € 24,95; www.bellmoods.com
Boudewijn Zwart, orgel
Boudewijn Zwart, orgel
Boudewijn Zwart, orgel
Boudewijn Zwart, orgel