Consument

Bescheiden rendement bij de Volvo Plug-in Hybrid

Volvo heeft de V60-reeks uitgebreid met een technisch bijzondere versie, de Plug-in Hybrid. Daarin koppelt het merk een dikke dieselmotor aan een elektromotor en een extra accupakket dat via het stopcontact kan worden opgeladen.

Tony Vos
18 May 2013 14:04Gewijzigd op 15 November 2020 03:39
Achter het bekende uiterlijk van de zakelijk hoog gewaardeerde Volvo V60 zit de fraaie plug-in-techniek: met een diesel- en elektromotor, plus de mogelijkheid een accupakket op te laden via het stopcontact. Foto Tony Vos
Achter het bekende uiterlijk van de zakelijk hoog gewaardeerde Volvo V60 zit de fraaie plug-in-techniek: met een diesel- en elektromotor, plus de mogelijkheid een accupakket op te laden via het stopcontact. Foto Tony Vos

Plug-in-hybrides vormen op dit moment het broodje van de bakker. Zakelijke rijders die dit soort auto’s van de baas mogen rijden, worden beloond met een vrijstelling van de fiscale bijtelling. Dat mag worden gezien als een premie van formaat. Jammer dat dit voordeel nog alleen geldt als de bewuste auto dit jaar op kenteken wordt gezet. Vanaf januari 2014 gaat de bijtelling naar 7 procent.

Volvo gebruikt de V60 om meerdere redenen als basis voor de plug-in-hybride. Het is een zakelijk, populair model met redelijk wat ruimte om de extra techniek in onder te brengen. Bij de achteras plaatst Volvo een elektromotor met een vermogen van 68 pk en een koppel van 200 Nm. De 2,4 liter vijfcilinder diesel ligt op de gebruikelijke plaats onder de motorkap en drijft de voorwielen aan. Als beide motoren samenwerken beschikt deze V60 over vierwielaandrijving. Vandaar de vermelding D6 AWD op de achterklep. Natuurlijk gaat er in de auto een extra accupakket schuil. Door deze toevoeging ligt de vloer van de bagageruimte aanzienlijk hoger. Het bagagevolume slinkt behoorlijk, tot 310 liter achter de bank en maximaal 1131 liter als deze wordt neergeklapt. In de praktijk slingeren de laadkabels los in de bak. Officieel zit er hiervoor een opbergvak onder de vloer.

Technisch heeft Volvo de Plug-in goed voor elkaar. Op het linkervoorspatbord zit het bekende luikje voor het laadsnoer. Volledig opladen duurt 3,5 uur en dan komt de auto op de elektromotor nog maar 35 kilometer ver. Voor het gerealiseerde dieselverbruik is het van groot belang hoe vaak de auto wordt opgeladen. Wie niet al te lange afstanden aflegt, kan zeer gunstig uitkomen. Gezien de prijs van de auto behoren vooral de veelrijders tot de doelgroep.

Om toch een indicatie te geven: een volle tank en vier keer volledig elektrisch opladen en leegrijden lijkt een realistische praktijksituatie. Dit levert een gemiddeld verbruik op van 1 op 17,5. Daar is niets uitzonderlijks aan. Heel jammer, want de techniek lijkt zo mooi. Volvo kent verschillende modi voor het afwisselen van diesel- en elektromotor. Zo kan de bestuurder de elektrische kracht sparen om er alleen mee in de stad te rijden. De elektronica spreekt juist op de snelweg de diesel aan. De werking van het systeem wordt grafisch op de display op de middenconsole weergegeven. Het schakelen tussen beide motoren gebeurt zonder dat de inzittenden dat voelen en de auto blijkt over de hele linie prettig stil.

De dieselmotor toont zich bijzonder krachtig. Hij levert een vermogen van 215 pk en komt aan een koppel van 440 Nm bij 1500 tpm. Dat verklaart alleen al waarom de V60 zo goed presteert. Als de elektromotor ook een duit in het zakje doet, gaat de Volvo er helemaal rap vandoor: een acceleratie naar 100 km/u in 6,1 seconden en een top van 230 km/u. Geen waarden die je van een milieuconcept verwacht. Misschien schuilt daarin ook wel de vreemde tegenstrijdigheid. Het milieu sparen door een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren is nauwelijks te combineren met topprestaties. De prachtige techniek maakt de V60 Plug-in Hybrid ook overdreven zwaar: 1848 kg!

Op het gebied van rijcomfort en voorzieningen presenteert de V60 Plug-In Hybrid zich als een echte topper. De auto beschikt, zoals alle Volvo’s, over uitstekende stoelen die geweldig ondersteunen en goed instelbaar zijn. Op de keuze van materialen en de afwerking van het interieur bespaart Volvo niet. Daarnaast blijkt de vormgeving van het dashboard met de vele elektronische mogelijkheden ergonomisch te kloppen.

De Volvo V60 scoort op vele terreinen uitstekend, maar Volvo doet er verstandiger aan de plug-in-versie te koppelen aan een kleinere motor, met als resultaat een aanzienlijk gunstiger verbruik in de dagelijkse praktijk. Overigens werkt Volvo op het ogenblik aan een benzineversie van de plug-in-hybride.

De berijder die geen bijtelling hoeft te betalen, maakt het totaal niet uit wat de auto bij aanschaf kost. De V60 Plug-in Hybrid heeft met 63.995 euro een forse prijs. Dat maakt de doelgroep bescheiden van omvang. Die prijs zit niet alleen in de geboden techniek en de stevige dieselmotor, maar ook in het uitrustingsniveau. Omdat de productiecapaciteit voor de Plug-in bescheiden is, kiest Volvo ervoor dit model louter in het maximale Summumniveau aan te bieden.

Concluderend: Volvo zet met de V60 Plug-in Hybrid een geweldig rijdende auto neer met een fraai stukje toegevoegde techniek, dat helaas als milieuconcept bij dagelijks gebruik nog te weinig uit de verf komt.


Volvo V60 Plug-in Hybrid

Topsnelheid

230 km/u

Acceleratie

6,1 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 17,5 km

CO2-uitstoot

48 g/km

+

Rijcomfort. Of het nu gaat om de geweldige stoelen of de afstemming van het onderstel, het comfort van de Volvo V60 is hoogstaand.

Techniek. De techniek in de V60 Plug-in Hybrid is hoogwaardig; geavanceerde elektronica stuurt beide motoren aan.

-

Gewicht. De forse dieselmotor aangevuld met een elektromotor én extra accu’s verklaren het gigantische gewicht van deze stationwagon. En gewicht kost brandstof.

Prijs. Eén compleet uitrustingsniveau zorgt samen met de dure techniek voor een haast onaangenaam hoog bedrag op het prijskaartje.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer