Economie

Urker rederij bouwt eigen zeeschepen voor speciaal transport

URK. Terwijl elders de ene na de andere scheeps-bv op de fles gaat, timmeren de broers Hartman uit Urk aan de weg met de ontwikkeling en bouw van nieuwe zeeschepen voor gespecialiseerd transport.

Redactie economie
23 April 2013 11:03Gewijzigd op 15 November 2020 03:12

Het gemeentebestuur van Urk was maandag ruim vertegenwoordigd toen de nieuwe Nordic het ruime sop koos. Burgemeester P. van Maaren en wethouder G. Post jr. stonden beiden op de kade. De reden ligt voor de hand: de activiteiten van de familie Hartman zijn voor de Urker economie van groot belang.

Een belangrijk deel van de vroegere vissershaven is tegenwoordig het domein van scheepsbouwers. In 2004 verkaste de Elburger jachtwerf Balk naar Urk. Ook jachtenbouwer Huisman uit Vollenhove bouwt in de Urker haven regelmatig schepen af. De broers Johan en Daniël Hartman laten nieuwe typen coasters in Urk afbouwen.

De Nordic vaart voor Global Seatrade, een van de bedrijven van de Hartman Marine Group van Johan Hartman. Het schip is van het speciaal voor Hartman ontwikkelde type m2 Runner, dat onder meer opvalt door de smalle brug. Daardoor is op het dek meer ruimte beschikbaar voor lading. De schepen zijn bedoeld voor het vervoer van onderdelen voor windmolens en materialen voor de offshore-industrie. Vorig jaar was de Oceanic het eerste schip in de serie. Later dit jaar volgt een derde schip, de Arctic.

Hartman Shipping, het bedrijf van Daniël Hartman, zal de komende jaren vier coasters van een eveneens nieuw type in Urk laten afbouwen. Deze schepen gaan een lijndienst tussen Europa en Azië onderhouden en zijn ook ingericht voor gespecialiseerd vervoer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer