„Kerst, een gratis cadeau voor jou en mij”
AMSTERDAM – „Kerst is een cadeau van God voor mensen. God gaf Zichzelf aan deze wereld.” Tijdens de kerstviering van vereniging Tot Heils des Volks, vrijdagavond in Amsterdam, stelt voorganger Jurjen ten Brinke de duizend aanwezigen een indringende vraag: „Laat je het cadeau onuitgepakt? Of ga je ermee aan de slag?”
Dit keer vindt de kerstviering plaats op een bijzondere plek in de hoofdstad: de Oude Kerk, midden in het werkgebied van Tot Heil des Volks. Voor zover de bezoekers het niet wisten: onderweg naar de befaamde historische kerk zullen ze in het ”red light district”, de versluierende naam voor ”rosse buurt”, er wel achter gekomen zijn. De gedempte rode lichten staan in schril contrast met de uitbundige kerstverlichting.
Ten Brinke, voorganger van een interculturele gemeente te Amsterdam-Noord, spreekt over ”Er is hoop! Voor de wereld. Voor de stad. Voor jou”. Kerst is een cadeau van God, is zijn insteek. „Het bijzondere van een cadeau is dat het om niet gegeven wordt. Je krijgt het en je hoeft niets terug te doen. God gaf het cadeau, niet omdat jij het verdiend hebt, maar omdat Hij het wil geven. Want dat is juist een cadeau: Je krijgt het zo maar, gratis. En je geeft een cadeau aan iemand van wie je houdt. Zo geeft God dit cadeau omdat Hij van de mens houdt.”
Maar wat doe jij met het cadeau van God? zo vraagt Ten Brinke verder. „Of je Hem nu kent of niet, of dat je al lang christen bent en dit cadeau voor het eerst of al vaker aangeboden hebt gekregen: Pak je het uit? Laat je het in de verpakking zitten? En als je het uitpakt, wat doe je er dan mee? Zet je het in de kast? Bewaar je het voor later? Of ga je ermee aan de slag?”
Ten Brinke maakt zijn toespraak aanschouwelijk en pakt een groot cadeau uit. Daar zit een kruis in. „’s Werelds bekendste Bijbeltekst is Johannes 3:16: Zo lief had God de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Zonder Jezus moet je zelf betalen voor je fouten en je zonden. Zonder Jezus betekent: het zonder cadeau doen. Het goede nieuws is echter dat je het cadeau mag uitpakken. De boodschap van het kruis is dat het Evangelie niet zo lief en zoetsappig is. Het hout van de kribbe werd het hout van het kruis. Jezus werd door de wereld verworpen maar door Hem is er juist hoop voor de wereld gekomen, hoop voor jou, voor Amsterdam, voor iedereen die Zijn cadeau aanneemt.”
De kerstviering was voor het eerst in de geschiedenis van Tot Heil des Volks in de Oude Kerk. Krijn de Jong, sinds 1971 in dienst van de vereniging, kan zich niet herinneren dat de avond ooit in deze kerk is gehouden. Op alle mogelijke plaatsen in de hoofdstad vonden er vieringen plaats, zelfs in het Concertgebouw en in Hotel Krasnapolsky op de Dam.
Voor de bezoekers zijn er dit keer geen krentenbollen om uit te delen, maar ze krijgen wel het boekje van schrijfster Eva: ”Er is een uitweg. Mijn weg uit de prostitutie”. Eva voert ook het woord tijdens de avond. Ze vertelt hoe ze vanaf haar geboorte door haar vader wordt miskend en mishandeld. Ze belandt in een circuit van „foute vrienden” en uiteindelijk in de prostitutie. Vijf jaar lang leidt ze een dubbelleven.
Nadat ze van haar pooier een abortus voor een andere prostituee moet regelen, weet ze ternauwernood aan het wereldje te ontsnappen. Tijdens haar vlucht van camping naar camping maakt ze kennis met het Evangelie en krijgt ze onder meer hulp bij stichting Scharlaken Koord.
De viering staat verder in het teken van veel zang, met uiteraard de bekende kerstliederen. Het kerstevangelie wordt voorgelezen door Bram Spreeuw, alias ”rode Bram”. Deze ex-drugscrimineel en verslaafde heeft zijn levensverhaal door Krijn de Jong laten optekenen in het boekje ”Dat jij nog leeft…” Het is het relaas van een drugscrimineel die preventiewerker wordt bij vereniging Tot Heil des Volks.
Vrijwilligers en bezoekers van dagopvang AHA (een project van Tot Heil des Volks) serveren aan het einde van de avond warme chocolademelk. Die roept bij velen oude herinneringen op, aan de kerstvieringen op de lagere school.
De buitenwereld schudt mensen weer wakker. Dit is Amsterdam op zijn diepst. Maar voor hoeren en tollenaren is de Zaligmaker gekomen. Voor goddelozen, niet voor rechtvaardigen.