„De wereld is al verleden tijd”
„Een van de grootste problemen in onze kerken is subjectivistisch geloof enerzijds en materialistisch leven anderzijds. Dat laatste is onbestaanbaar in het christelijk leven.” Prof. dr. Paul Wells besloot vrijdagmiddag de Colloque Biblique Francophone met een lezing over bijbelse eschatologie vandaag.
„Jezus maakt duidelijk dat een leven in het licht van de laatste dingen wordt getekend door gehoorzaamheid en hoop”, aldus Wells, hoogleraar in het Zuid-Franse Aix-en-Provence en columnist voor deze krant. In Matthéüs 6 leest hij drie uitdrukkingsvormen van de nieuwe gehoorzaamheid: gerechtigheid doen, bidden en vasten. „De toekomst bepaalt het heden. Waar uw schat is, zal ook uw hart zijn.”
De dogmaticus riep op de wereld niet lief te hebben, omdat die voorbijgaat. „Waarom? Omdat die al verleden tijd is. Jezus Christus is de Laatste. Zijn komst in deze wereld betekent het einde van de geschiedenis. De tweede en laatste Adam is tegelijk de Eerste van de nieuwe schepping.” Volgens Wells brengt het ”Christus voor ons” tot geloof en rechtvaardiging, het ”Christus in ons” tot levensheiliging en het ”Christus met ons” tot hoop en verheerlijking.
Prof. Daniel Arnold, als oudtestamenticus verbonden aan het Emmausinstituut in het Zwitserse Vaud, sloot zijn lezingen over 1 en 2 Koningen af met de figuur van Elisa, die hij als een voorloper van Jezus Christus ziet. „Beiden vermenigvuldigen voedsel, wekken de zoon van een weduwe op en genezen een of meer melaatsen. Zowel Elisa als Jezus ondervindt goddelijke bescherming, al ziet Jezus af van het inroepen van de hulp van legioenen engelen. Ze weten wat er gebeurt en wat mensen denken. Allebei hebben ze een voorloper. Hun dienstwerk begint bij de Jordaan.”
Aan de hand van enkele passages maakte Arnold duidelijk dat goed lezen de aanstoot aan het bijbelverhaal kan wegnemen. „De 42 kinderen die bij Bethel door beren worden gedood, zijn blijkens de grondtekst adolescenten. Belangrijk is dat Bethel een van de altaren herbergt waar God eigenwillig wordt gediend. Kort daarvoor trok Elia met Elisa door Bethel, en toen wist iedereen dat Elia ten hemel zou worden opgenomen. Uitschelden van Elisa wil eigenlijk zeggen: Ga Elia maar achterna! Het scheldwoord ”kaalkop” kan duiden op steriliteit. Die jongens vervloeken Elisa dus, terwijl ze weten dat hij een profeet van God is. Ze verwerpen Gods openbaring. Evenals voor degenen die Jezus na Diens wonderen uitmaakten voor Beëlzebul, rest dan slechts het oordeel.”