Kerk & religie

„Aan leven Amish kunnen we voorbeeld nemen"

„Aan het leven van de Amish kunnen we een voorbeeld nemen, al is het de vraag of ze het Evangelie goed begrepen hebben”, vindt Dick J. Minderhoud.

Jan van Reenen
31 March 2010 10:27Gewijzigd op 14 November 2020 10:14
„Aan het leven van de Amish kunnen we een voorbeeld nemen.” Foto EPA
„Aan het leven van de Amish kunnen we een voorbeeld nemen.” Foto EPA

Bij boekhandel Van Kooten in Veenendaal werd gisteren zijn nieuwste boek gepresenteerd: ”The Old Order Amish. Gij geheel anders”. Minderhoud overhandigde het eerste exemplaar aan Jan van den Bosch, directeur van Beter-uit Reizen. Voor deze reisorganisatie leidde hij een drietal reizen naar Noord-Amerika en bracht hij een bezoek aan de Old Order Amish.De oud-inspecteur primair onderwijs, die vijf boeken over Veenendaal en omgeving op zijn naam heeft staan, is „begeesterd” door de Amish, zo vertelt hij op de dag voorafgaand aan de presentatie. In 2005 kwam hij met de groepering in aanraking toen hij op bezoek was bij een goede vriend in Lancaster County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Toen hij ’s morgens wakker werd en het gordijn opzijschoof, zag hij boeren in klederdracht op het land werken. Ze haalden de oogst binnen, niet met combines maar met sikkels. Op het land stonden korenschoven die later met paard en wagen werden opgehaald. Hij werd nieuwsgierig en wilde er meer van weten.

De Old Order Amish zijn leden van een doopsgezinde gemeenschap die in de achttiende eeuw vanuit Zwitserland en Duitsland in Amerika terechtkwamen. Ze zijn –in tegenstelling tot de New Order Amish, die zich tot op zekere hoogte hebben aangepast– niet met de moderne tijd meegegaan.

„Ze baseren hun levenswijze op de Bijbelse woorden „Gij geheel anders””, zegt Minderhoud. „Ze nemen de Bijbel heel letterlijk. Ze willen niet van de wereld zijn en ook niet in de wereld. Daarom wonen ze in gemeenschappen bij elkaar en passen ze zich niet aan. Ze gebruiken geen machines en geen waterleiding. De meesten zijn boer, al zijn er ook Amish die in fabrieken werken, waar ze bijvoorbeeld degelijke tuinmeubelen maken.”

Het „Gij geheel anders” zie je ook in hun kleding. „Ze zijn allemaal traditioneel gekleed, de kinderen hetzelfde als de ouderen. Opvallend zijn de bonnets, de kapjes die de vrouwen dragen: blauw als ze ongetrouwd zijn en wit na hun trouwdag. De vrouwen dragen een schort als teken van dienstbaarheid.”

Tijdens vakantiereizen ging de groep van Minderhoud, tegen betaling, bij Amishfamilies aan tafel. De gasten kwamen om halfzes aan en moesten voor halfacht weg zijn, omdat het dan donker was. De Amish gebruiken kaarsen en geen elektriciteit.

De maaltijd was traditioneel: vlees, aardappelen en groenten. Ze dronken er water bij. Amish drinken uit principe geen alcohol. Daarna zong de groep lied 137 van de ”Ausbund”, de Amishliedbundel, in het Nederlands. „Dit is ons lied dat jullie zongen”, zei een geëmotioneerde huisvader.

Minderhoud kan direct een groot aantal goede eigenschappen van de Amish noemen. Als eerste noemt hij hun ijver. „Ze zijn altijd bezig en werken van „sunrise til sunset.””

Ook hun grote saamhorigheid heeft de Veenendaler getroffen. „Ze helpen elkaar. Als er ergens brand geweest is, zorgen de andere leden van de gemeenschap ervoor dat de boerderij weer opgebouwd wordt.”

Verder viel hem de eenvoud op. „Niet alleen dragen Amish geen sieraden, ze dragen allemaal dezelfde kleding om zich niet van anderen te onderscheiden.”

Minderhoud roemt ook hun „dienende liefde” en hun vergevingsgezindheid. „Toen in 2006 in een Amishgemeenschap een vijfvoudige moord werd gepleegd, gingen de moeders van de vermoorde kinderen kort na de begrafenis naar de vrouw van de moordenaar –de man pleegde zelfmoord– met de boodschap dat ze hem vergaven. Ze boden haar aan te helpen. Ze redeneerden dat alles hun toekomt uit Gods hand en dat zij hun naaste moeten vergeven.

Als er een kind met een handicap geboren wordt, ontvangen ze dat als een bijzonder geschenk van God.”

Toch is de oud-bestuursvoorzitter van het Veenendaalse Ichthuscollege ook kritisch. „Je vraagt je af wat ze begrepen hebben van het Evangelie. Een christen is niet van de wereld maar wel in de wereld. De Amish willen de boze wereld, de „Englische Welt”, buitensluiten. Dat betekent dat ze hun talenten niet ontplooien in de wereld. Voor de Amish geldt: niet van en niet in de wereld.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer