LEGO bouwt omzet en winst flink uit
De Deense speelgoedfabrikant LEGO heeft ondanks de wereldwijde economische crisis een erg succesvol jaar achter de rug. Zowel de winst als de omzet ging vorig jaar flink omhoog.
Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het grootste speelgoedbedrijf van Europa.De nettowinst ging met 31 procent omhoog naar 1,35 miljard kroon (181 miljoen euro), terwijl de omzet met 18,7 procent steeg naar 9,5 miljard kroon (1,28 miljard euro).
Op bijna alle markten behaalde LEGO dubbele groeicijfers. LEGO profiteerde naast een goede verkoop van zijn klassieke speelgoed ook van LEGO Star Wars en speelgoed van de avonturenfilm Indiana Jones.
LEGO-topman Vig Knudstorp toonde zich tevreden met de cijfers. „Onze resultaten voor 2008 waren buitengewoon goed”, aldus Knudstorp. Voor dit jaar is LEGO onzeker over de ontwikkeling van de speelgoedmarkt door de wereldwijde recessie, maar het verwacht wel een gematigde omzetgroei.
LEGO kampte enkele jaren geleden nog met aanhoudende verliezen wegens een almaar dalende verkoop. Kinderen kozen steeds vaker voor computerspelletjes dan voor de traditionele bouwsteentjes van LEGO.
Om het tij te keren, verkocht het bedrijf onder meer zijn vier pretparken en werden duizenden banen geschrapt.
Ook werd de productie overgeplaatst naar Oost-Europa om kosten te besparen. Vorig jaar nam LEGO nog twee fabrieken over in Tsjechië en Hongarije. Ook werd met de bouw begonnen van een nieuwe fabriek in Mexico.
LEGO maakte onlangs bekend volgend jaar speelgoed uit te brengen op basis van nieuwe films van Disney. Het gaat om speelgoed van Toy Story 3, de animatiefilm Cars en speelgoed gebaseerd op het Prince of Persia.
LEGO België, dat in 2008 zijn vijftigste verjaardag vierde, kende een mooie groei. De verkoop steeg 17,2 procent. Toppers waren LEGO City, LEGO Star Wars, LEGO Technic en LEGO Duplo.
Wereldwijd werken 4500 mensen voor LEGO, dat werd opgericht in 1932.
De naam LEGO komt van het Deense ‘leg godt’: ‘speel goed’ in het Nederlands.