Economie

„We kunnen niet in het verleden leven”

DETROIT – De papieren versies van The Detroit News en de Detroit Free Press worden dunner. De uitgebreide kranten staan op internet.

Riekelt Pasterkamp
15 January 2009 10:44Gewijzigd op 14 November 2020 07:05
DETROIT – Kranten, zoals The Detroit News, koop je in Amerika op straat. In van die onhandige bakken waar twee kwartjes in moeten, waarna de klep opengaat. Tenminste, in een op de drie keer. Foto RD
DETROIT – Kranten, zoals The Detroit News, koop je in Amerika op straat. In van die onhandige bakken waar twee kwartjes in moeten, waarna de klep opengaat. Tenminste, in een op de drie keer. Foto RD

Kranten koop je in Amerika op straat. In van die onhandige bakken waar twee kwartjes in moeten, waarna de klep opengaat. Tenminste, in een op de drie keer.Voor 50 dollarcent (35 eurocent) is er iedere dag een verse. Met veel lokaal en regionaal nieuws. De kranten in Detroit wijken in die zin niet af van andere dagbladen in Amerika. Eerst The States, dan eventueel de rest.

In de Detroit Free Press van gisteren is welgeteld een halve pagina van de 32 pagina’s die de krant telt ingeruimd voor de wereld buiten de Verenigde Staten. Die halve pagina ging ook nog bijna helemaal op aan de voortdurende gevechten tussen Israël en Hamas in de Gazastrook.

De Detroit Free Press heeft een oplage van bijna 300.000 exemplaren per dag. Het dagblad, dat al 177 jaar bestaat, heeft naam gemaakt met reportages en verslaggeving over de in de regio gevestigde auto-industrie.

De Detroit Free Press en The Detroit News (oplage 200.000, 135 jaar) waren jarenlang concurrenten van elkaar maar zijn in 1989 gaan samenwerken.

Kranten in de VS hebben het moeilijk, zeker in het economisch zware weer dat nu boven het land hangt. Advertentie-inkomsten dalen, druk- en bezorgkosten blijven stijgen.

Tegelijkertijd neemt de losse verkoop af. De Free Press moest de laatste jaren 15 procent inleveren, de News 22 procent.

De eigenaar van beide kranten, de Media News Group, nam daarom onlangs een opmerkelijke stap. De bezorging wordt aanzienlijk teruggeschroefd.

Alleen op de voor adverteerders meest lucratieve dagen –donderdag, vrijdag en zondag– krijgen de abonnees de krant nog thuis bezorgd. Althans; in een plastic hoesje voor hun deur of in de voortuin. Bezorgers in het land van Uncle Sam stappen niet van hun fiets af.

Op de andere dagen (maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag) kunnen lezers een dunnere versie van de krant op straat kopen of naar hartenlust grazen op de website van de krant.

Het gaat verder dan een cosmetische ingreep, zegt hoofdredacteur Jonathan Wolman van The Detroit News. „Techniek heeft de dynamiek van het bezorgen van informatie aan grote groepen mensen voorgoed gewijzigd.”

De nieuwe aanpak is deze week goed te zien in de verslaglegging over de North American International Auto Show (Naias) in de stad.

Autofabrikanten hadden nog maar nauwelijks hun nieuwe modellen onthuld, of de foto’s, video’s, graphics, blogs en verhalen stonden al op de site van de krant. De papieren editie bracht de volgende dag slechts een slap aftreksel van al die informatie.

Op internet introduceerde The Detroit News twee nieuwe secties. Een weblog waar lezers vragen kunnen stellen over de gezondheid van hun kinderen en de ”Green Life” waar alles is te vinden over groene initiatieven in de buurt, stad, staat, land en wereld.

Niets doen en stil afwachten was geen optie, aldus de hoofdredacteur van The Detroit News. „We kunnen niet in het verleden leven. Digitalisering is de toekomst.”

Doel van The Detroit News blijft volgens Wolman om de inwoners van Detroit en de rest van Zuid-Michigan van actueel nieuws te voorzien. „Alleen nu op de manier zoals zij het zelf willen.”

Zie ook de website van The Detroit News.

Meer over
Dreun in Detroit

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer