Economie

Payter test betalen via een mobieltje

ROTTERDAM (ANP) - Je nieuwste aankopen afrekenen met de mobiele telefoon. Sinds maandagkan dit in het centrum van Rotterdam.

28 August 2007 10:48Gewijzigd op 14 November 2020 05:03
...portemonnee op mobiele telefoon... Foto ANP
...portemonnee op mobiele telefoon... Foto ANP

Ongeveer 600 mensen doen mee aan een proef waarbij ze met hun mobieltje kunnen betalen. De telefoon moet dicht bij een speciaal kastje worden gehouden en na het intoetsen van de pincode op de mobiel is de transactie afgerond.Het bedrijf Payter voert het experiment uit en heeft de proefpersonen een speciaal toestel van Nokia gegeven. Met de opgewaardeerde mobiel kunnen zij betalen in ruim dertig winkels in en rondom de Rotterdamse Koopgoot. In totaal zullen aan de proef van zes maanden duizend personen meedoen. De bedoeling is om het systeem landelijk in te voeren. Ook zullen meerdere telefoonmerken zich aansluiten.

Het lijkt een beetje op betalen met een chipknip. Net als bij een chipknip moet er eerst een saldo op de mobiele rekening staan. Deelnemers aan de proef krijgen het toestel met 50 euro betaaltegoed. „Je zet je portemonnee op je mobiele telefoon”, zegt Payterdirecteur Elaine Carpenter. Het betaalsysteem zou net zo veilig zijn als de chipknip.

Naast parkeerkosten kunnen zo ook bioscoopkaarten worden gereserveerd en betaald. Volgens Carpenter is dat aspect de meerwaarde van het betaalsysteem en de reden waarom consumenten overstappen. „Het gaat om het gebruikersgemak.”

De betaling zelf geschiedt met de zogenoemde NFC-technologie (Near Field Communication), waarmee het mogelijk is over een heel korte afstand veilig informatie uit te wisselen. Mobiel betalen is niet helemaal gratis. Het opwaarderen van het betaaltegoed gebeurt via gprs waar niet alleen de kosten voor gebruik van de mobiele telefoon aan zijn verbonden, maar ook de kosten voor het opwaarderen van 0,70 euro via mobiel of 0,87 euro via internet. Ook betaalt de consument eenmalig 2,50 euro servicekosten.

Voor de deelnemende winkeliers in de Koopgoot is het nog even wennen. Bij nog niet iedereen werkt de verbinding even goed. „Aan transactiekosten zijn we niets kwijt, maar voorlopig moeten we er wel een extra administratiehandelingen verrichten”, aldus een exploitant van een drankenzaak. „En wat nu als je je mobiel verliest, je kan dan niet even bellen dat ze je tegoed moeten blokkeren.”

De Rabobank is sinds vorig jaar ook bezig betalingen via de mobiele telefoon mogelijk te maken. In een C1000-supermarkt in Molenaarsgraaf (gemeente Graafstroom) doen sinds 15 augustus honderd klanten mee aan een halfjarige proef waarmee ze hun boodschappen betalen met een mobieltje.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer