Simply Colors houdt nooit uitverkoop
SOEST - Het aanbod van kinderkleren -of liever gezegd het gebrek eraan- en de trend om producten te personaliseren bracht Stephanie Dijkstra een kleine twee jaar geleden op een idee. Inmiddels gaan er bij Simply Colors wekelijks een paar duizend kledingstukken de deur uit. Al dan niet voorzien van een door de klant verzonnen tekst.
Met een pufje laat de pers de polo die eronder ligt los. Het roze kledingstuk is voorgoed bedrukt met de kreet ”Papa’s prinsesje”. De medewerkster pakt een volgend artikel. Met de liniaal in de hand controleert ze of de flinterdunne folie met de te bedrukken tekst precies in het midden ligt. Een tel later verdwijnt de polo onder de hete plaat. Geroutineerd bedient de werkneemster twee persen tegelijk. „We zijn net een kleine fabriek”, glimlacht Dijkstra.Een bestelling op www.simplycolors.nl plaatsen is eenvoudig. Klanten selecteren een fleurig kledingstuk. Vervolgens kunnen ze de tekst intypen die op het artikel moet komen te staan, of een afbeelding selecteren. De site toont direct het eindresultaat. Uiterlijk vijf dagen na betaling ploft het bestelde artikel op de mat.
Na elf jaar als inkoper en marketeer te hebben gewerkt voor grootwinkelbedrijven, gooide Dijkstra het roer om. „Ik dacht al tijden na over een eigen bedrijf. Maar ik wilde pas beginnen als ik een idee had waar ik mijn brood mee kon verdienen.”
Als moeder van twee kleine kinderen liep ze er steeds tegenaan dat ze in winkels maar weinig geschikte basiskledingstukken kon vinden in vrolijke kleuren. „Bij zaken als H&M en HEMA hebben ze wel veel keus, maar vaak waren de kleuren net niet mijn smaak en ik vond dat de kwaliteit te wensen overliet. Verder signaleerde ik dat het personaliseren van allerlei producten erg in opkomst was. Toen viel het kwartje.”
Een jaar lang was Dijkstra bezig met de uitwerking van haar idee. Uiteindelijk startte ze in september 2005 in de garage van haar woning. „Het tijdstip had ik bewust gekozen. Want in oktober vindt de Jonge Gezinnen Beurs plaats. Het liep storm op onze stand. En ook daarna bleef het een groot succes.” Zelfs zo dat zes weken na de start echtgenoot Stein Peters, werkzaam in de ict, ook zijn baan opzegde.
In januari 2006 huurde het ondernemerspaar een unit op een nieuw bedrijventerrein in Soest. Inmiddels heeft Simply Colors er vijf in gebruik en is Dijkstra op zoek naar een nieuw pand. „Vorig jaar draaiden we een omzet van ruim 1,5 miljoen euro. We groeien nog steeds. In Nederland krijgen we wel steeds meer te maken met concurrentie. Tot nu toe zijn we echter marktleider. En dat willen we uiteraard graag blijven.”
Dat de onderneming met basiskledingstukken werkt, biedt een groot voordeel. „Wij houden nooit uitverkoop, want we hebben geen seizoenscollecties. Wel voeren we regelmatig acties.”
Bij het verwerken van de ingeleverde teksten rijzen soms vragen. Vaak komen medewerkers fouten tegen. „Over taalfouten bellen we niet meer, die verbeteren we. Bij twijfel over de tekst wagen we er wel een telefoontje aan. Scheldwoorden en seksueel getinte teksten weigeren we. Dat is tegelijk de reden waarom ik geen kleding voor volwassenen ga bedrukken. Dat is een ander genre. Daar heb ik geen zin in.”
Bij Simply Colors zijn dertien kledingstukken in tien kleuren en acht maten te koop. „Sterke uitbreiding van ons assortiment verwacht ik nog niet snel. We zullen niet snel meer dan twintig artikelen verkopen, want ons concept draait om eenvoud. We voeren wel regelmatig vernieuwingen door in de mogelijkheden om kleding te bedrukken. Zo bieden we sinds een paar maanden de keus om artikelen te laten voorzien van speciaal voor ons ontworpen afbeeldingen. En rond de feestdagen kunnen klanten kiezen voor glitterbedrukking.”
De komende jaren is de groei in het buitenland heel belangrijk. Het duo investeert daarom veel tijd in buitenlandse contacten. De collectie is op dit moment in zeven landen verkrijgbaar. „Vanaf het begin realiseerde ik me dat het niet haalbaar was om vanuit Nederland de hele wereld te bedienen. Je loopt dan voortdurend tegen leveringstijden en verzendkosten aan. Daarom koos ik bij de start bewust voor een Engelstalige naam en een ogenschijnlijk simpele site. Een franchisevestiging in het buitenland is daardoor relatief makkelijk te realiseren. Het is vooral een kwestie van een website vertalen en een ondernemer aantrekken. Wij leveren vervolgens de kleding. De lokale man of vrouw zorgt op zijn of haar beurt weer voor de marketing en de productie.”