Toezichthouder waarschuwt voor betaalde opzegdiensten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt in een nieuwe campagne voor betaalde opzegdiensten van abonnementen. „De afgelopen tijd kregen wij veel meldingen van mensen die onbedoeld een betaalde opzegdienst hadden gebruikt. Zij dachten gewoon gratis op te zeggen bij het bedrijf zelf. En schrokken toen de rekening volgde”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de toezichthouder.
Volgens de ACM komen mensen die op het internet zoeken op ‘abonnement opzeggen’ vaak uit bij bedrijven die dat kunnen doen, maar daarvoor tot wel 50 euro rekenen. Veel mensen hebben niet in de gaten dat ze dan bij een opzegdienst terecht zijn gekomen.
Zo’n opzegdienst, die geld vraagt om namens jou een abonnement op te zeggen, is niet verboden. Maar dan moet zo’n bedrijf wel transparant zijn. Zij zijn bijvoorbeeld verplicht duidelijk te vermelden dat het om een betaalde bemiddeling gaat en wat de kosten daarvoor zijn.
„Deze bemiddelaars hebben er veel geld voor over om met hun advertentie bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen”, aldus Van Houten. De toezichthouder raadt mensen die een abonnement willen opzeggen daarom aan niet altijd meteen op de bovenste link in de zoekresultaten te klikken. „Het bovenste zoekresultaat is meestal een advertentie en dus lang niet altijd de website van het bedrijf waar je wilt opzeggen.”