En weer is het raak: her en der treft de klant lege schappen aan in de supermarkten van Jumbo. Het is niet het enige probleem waar het concern mee kampt. Omzet en winst staan onder druk.
Jarenlang ging het Jumbo voor de wind. Van een kleine keten in de zuidelijke provincies groeide het bedrijf uit tot de in omzet tweede grootgrutter van Nederland. Het marktaandeel nam voortdurend toe, tot daar enkele jaren geleden de klad in kwam. Ook de winst is inmiddels aan het dalen. Vorig jaar ging die ten opzichte van 2022 met ruim 70 procent omlaag, om uit te komen op 22 miljoen euro. En dat bij een omzet van 11 miljard. De kosten liepen op en er werd veel geld verloren door diefstal. De angst voor rode cijfers sloeg toe.
Inmiddels zijn er daarom plannen om te bezuinigen. Zo verdwijnen er op het hoofdkantoor in Veghel 350 banen.
Niet voorradig
Nog altijd doen miljoenen Nederlanders hun boodschappen bij het bedrijf met het geel-witte logo, maar die klanten zijn lang niet altijd tevreden. Zo staat Jumbo er inmiddels om bekend dat er zo nu en dan een aantal producten niet voorradig is, omdat het bedrijf een conflict met de leveranciers heeft.
Nu is Jumbo niet het enige bedrijf dat af en toe nee moet verkopen. Ook marktleider Albert Heijn heeft regelmatig artikelen van een bepaald merk niet in de schappen liggen, omdat de supermarkt het niet met de fabrikant eens kan worden over de inkoopprijs.
Maar bij Jumbo komt dat veel vaker voor. Op het moment gaat het om diverse soorten snoep, zoals Smintjes en Mentos, maar ook om merken als Schwarzkopf, Quaker, Witte Reus en Senseo.
„Uiteindelijk komt ons bedrijf als winnaar uit de bus; we moeten hierdoorheen” - Ton van Veen, topman Jumbo
Jumbo geeft aan dat het bedrijf op de bres staat voor de klanten. „Sommige leveranciers zijn te duur omdat ze veel winst willen behalen, en wij willen niet dat de consument daar de dupe van wordt”, zegt woordvoerster Eunice Koekkoek.
Lage prijzen voor de klant zijn erg belangrijk voor Jumbo, omdat het bedrijf daar dit jaar vol op inzet. In 2023 was Jumbo volgens onderzoek van de Consumentenbond ongeveer even duur als Albert Heijn en Plus. Nu is de tweede supermarkt van Nederland van plan onder de prijzen van die twee concurrenten te duiken. Op die manier wil Jumbo marktaandeel terugwinnen.
Overstappen
Volgens Koekkoek nemen klanten van Jumbo niet snel afscheid van het bedrijf als er tijdelijk een product in de winkel ontbreekt. Ze geeft aan dat er vrijwel altijd een vervangend artikel van het huismerk beschikbaar is. „Af en toe zullen klanten naar een andere supermarkt gaan”, geeft ze toe. „Maar dat is wat anders dan helemaal overstappen.”
De topman van het bedrijf, Ton van Veen, gaf eerder dit jaar in een interview in het branchemedium Distrifood aan dat het zijn bedrijf gaat om resultaten op de wat langere termijn. „Op het moment ontstaan er weliswaar gaten in het schap, maar uiteindelijk komt ons bedrijf als winnaar uit de bus. We moeten hierdoorheen.”
Onvrede
Supermarktdeskundige Erik Hemmes, eigenaar van Retail Advies, merkt uit reacties van verschillende filiaalhouders echter dat er onvrede leeft. „Ze hebben te maken met klagende consumenten en sommige klanten stappen over naar andere winkels.”
Hij weet dat Jumbo zich daar niet zo druk over maakt, omdat het bedrijf gelooft in een strategie waarin op prijs wordt geconcurreerd. Maar volgens hem ligt het niet zo eenvoudig. „Ik vind het een zwaktebod van een supermarkt als die producten van een fabrikant uit de schappen gooit. Naar mijn idee moet een bedrijf altijd aan de klant denken. Verkrijgbaarheid van artikelen staat dan op één, de prijs op twee. De klant wil niet mispakken en bepaalt zelf wel wat het voor een product wil betalen.”
„Ik vind het een zwaktebod als een supermarkt producten van een fabrikant uit de schappen gooit” - Erik Hemmes, supermarktdeskundige
Af en toe gebeuren er volgens Hemmes vreemde dingen. „Dan zie je hoe een winkel bepaalde artikelen veel te goedkoop aanbiedt en er daarom zelfs verlies op lijdt. Terwijl dat niet hoeft, omdat de consument best bereid is er een acceptabel bedrag voor neer te tellen.”
Plaatselijke ondernemers
Volgens Jumbotopman Van Veen staan de plaatselijke Jumbo-ondernemers achter de ingezette koers. „Ze begrijpen de strategie hierachter.”
Het is de vraag of de gemiddelde franchisehouder van het bedrijf hem dat nazegt. Distrifood deed in de afgelopen weken navraag bij een groot aantal van deze ondernemers, in heel Nederland, en merkte dat er nogal wat frustratie leeft, al wordt die alleen anoniem geuit.
De betrokkenen klagen over een dalende omzet en klanten die weglopen, maar ook over het imago van Jumbo. De negatieve publiciteit rond de vroegere topman Van Eerd heeft het bedrijf in hun ogen bepaald geen goed gedaan.
Tabaksverbod
Jumbo geeft in een reactie aan dat er geen sprake is van grote omzetproblemen. Volgens woordvoerster Koekkoek geeft het bedrijf twee keer per jaar inzage in de verkoopcijfers. „We hebben een stabiel eerste halfjaar gedraaid en liggen goed op koers.” Ze geeft aan dat het verbod op de verkoop van tabakswaren, dat per 1 juli van kracht werd, daarna een omzetdaling tot gevolg heeft gehad. Die bedroeg ongeveer 7 procent. „Dat verklaart volledig waarom de omzet in een deel van onze winkels de laatste maanden lager is.”