Deens DSV koopt DB Schenker van Deutsche Bahn voor ruim 14 miljard
De Deense logistieke dienstverlener DSV neemt DB Schenker over van Deutsche Bahn voor 14,3 miljard euro. Een deal rond de vrachtvervoerder hing al langer in de lucht. DSV hoorde bij de laatste overnamekandidaten voor het dochterbedrijf van Deutsche Bahn, nadat eerder onder meer de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk had afgehaakt. DB Schenker is ook werkzaam in Nederland en behoort tot de grootste logistieke dienstverleners van Europa.
Door de overname van Schenker wordt het bedrijf naar eigen zeggen wereldwijd een leidende speler op het gebied van transport en logistiek. Gezamenlijk hebben DSV en Schenker een personeelsbestand van zo’n 147.000 mensen verspreid over meer dan negentig landen.
De deal moet onder andere goedkeuring krijgen van het Duitse ministerie voor Transport. DSV wil de verkoop halverwege volgend jaar afgerond hebben.
Deutsche Bahn heeft de logistieke dochter vorig jaar in de verkoop gezet. De Duitse nationale spoormaatschappij wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen. Daarnaast wil het bedrijf, dat volledig in handen is van de Duitse staat, zich meer richten op het passagiersvervoer in zijn thuisland. Om diezelfde reden verkocht Deutsche Bahn dochteronderneming Arriva, die onder andere in Nederland regionaal openbaar vervoer aanbiedt.
„De verkoop van DB Schenker aan DSV is de grootste transactie in de geschiedenis van Deutsche Bahn”, zegt topman Richard Lutz van de spoormaatschappij. De overname biedt Schenker duidelijke groeimogelijkheden, voegt hij daaraan toe. „Het was voor ons belangrijk om een sterke partner voor Schenker te vinden en een thuis voor de lange termijn voor de werknemers van het bedrijf.”
Volgens vakbond FNV werken er een kleine 2000 mensen in Nederland bij Schenker, onder andere bij vestigingen in Rotterdam en Tilburg. Vakbondsbestuurder Menno Janssen wil in gesprek met de partijen om ervan overtuigd te worden dat er geen banen verloren gaan, laat hij weten. Ook wil hij dat de banen die er zijn, kwalitatief goed zijn.
In Duitsland had de grote vakbond Verdi zijn weerstand uitgesproken tegen een verkoop en hebben werknemers van Schenker geprotesteerd, omdat er gevreesd wordt voor banenverlies. De overname door DSV hing volgens Janssen al langer boven de markt en volgt op meerdere overnames binnen de logistiek en transport.