Economie

RCC: reclames Shell over CO2-compensatie mogelijk misleidend

Reclames van Shell over CO2-compensatie van gas voor klanten eerder dit jaar waren mogelijk misleidend, vindt de Reclame Code Commissie (RCC). De organisatie Reclame Fossielvrij had hierover een klacht ingediend bij de waakhond voor reclames.

ANP
11 October 2023 18:36Gewijzigd op 11 October 2023 20:28

De reclames kwamen van Shell Energy, een tak die inmiddels niet meer bestaat. Shell gaf klanten voor een iets hoger maandbedrag de mogelijkheid om hun CO2-uitstoot te compenseren. Met dit geld zou Shell investeren in projecten waarin bijvoorbeeld ontbossing wordt voorkomen.

Het olie- en gasconcern was in zijn uitingen te stellig over de milieuaspecten van het gecompenseerde aardgas, vindt de RCC. Shell heeft volgens de RCC onvoldoende laten zien dat de compensatieprojecten waarmee het bedrijf werkt, de CO2-uitstoot van klanten helemaal compenseert. Shell mag van de RCC geen reclame meer maken op deze manier.

Shell is afgelopen jaren wel vaker berispt door de Reclame Code Commissie over zijn uitspraken over duurzaamheid. Zo oordeelde de RCC vorig jaar dat de bewering van Shell dat het verandert in „één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland” misleidend is. Die bewering gaf volgens de RCC een „te rooskleurig beeld van de werkelijkheid”, omdat het bedrijf nog steeds veel investeert in fossiele brandstoffen.

Reclame Fossielvrij zegt in een reactie dat er een wet moet komen die alle fossiele reclames verbiedt. „We moeten voorkomen dat misleidende reclames überhaupt verspreid worden. Bomen planten of bossen beschermen kan onmogelijk de schade van broeikasgassen ongedaan maken. En dat is wel wat Shell keer op keer in de reclames beweert. In de oplopende klimaatcrisis kunnen we het ons niet meer veroorloven om achter de feiten aan te lopen.”

Shell laat weten dat de mogelijkheid voor CO2-compensatie waar de uitspraak over gaat niet meer bestaat, waarmee het concern voldoet aan de uitspraak van de RCC. Het olie- en gasbedrijf neemt „zijn verantwoordelijkheden als adverteerder uiterst serieus”, stelt een woordvoerder. „We proberen altijd dat onze uitingen worden ondersteund door onderzoek en voldoen aan de wettelijke eisen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer