Hypotheekadviseur Van Luijk richt coöperatie op: „In de branche moet meer kennis worden gedeeld”
De veranderende maatschappij en regelgeving zorgen voor een oplopende werkdruk in de hypotheekbranche. De Rotterdamse hypotheekadviseur André van Luijk wil collega’s via een coöperatie van elkaars kennis laten profiteren.
De coöperatie, onder de naam Expertdesk Bureau Van Luijk, heeft hij eind september opgericht. Hypotheekadviseurs die zich aansluiten, gaan onder de AFM-vergunning van zijn kantoor werken. Dat biedt ze verschillende voordelen, waaronder toegang tot diverse geldverstrekkers en doorverwijzingen van klanten. Daarbij kunnen de leden van de coöperatie ervaring en kennis met elkaar delen. Aansluiting kost een lid 500 euro per maand. „Voor een gemiddelde adviseur is dat goedkoper dan als hij alles zelf moet doen”, vertelt Van Luijk. „Zo wordt de administratie van leden bijgehouden en worden belletjes beantwoord door een telefoniste”.
U gaat dus met een soort franchiseformule werken. Is daar wel een markt voor?
„Dat denk ik wel. Het komt bijvoorbeeld steeds vaker voor dat doorstromers het rentetarief van hun huidige hypotheek willen meenemen. Als een adviseur toegang heeft tot slechts een beperkt aantal banken, kan het gebeuren dat hij alleen hypotheken kan aanbieden met een hoger rentepercentage. Via de coöperatie kan de adviseur bij meer banken terecht.
Maar mijn voornaamste doel is dat adviseurs ervaring, kunde en kennis met elkaar uitwisselen in de coöperatie. Dat is hard nodig, want door de veranderende samenleving en nieuwe regelgeving neemt ook in de hypotheekwereld de vraag naar specialistische kennis toe.”
Hoe kunnen hypotheekadviseurs van elkaar leren?
„Advocaten werken al langer met coöperaties. Zo is de ene advocaat bijvoorbeeld gespecialiseerd in familierecht, en weet de ander weer veel van bv’s. Als ze een vraag hebben dat in het vakgebied van de ander ligt, weten ze elkaar te vinden.
Dit moet ook mogelijk zijn in de hypotheekbranche. Bij mij in Rotterdam hebben bijvoorbeeld relatief veel woningen funderingsproblemen. Onder welke voorwaarden kun je herstelwerkzaamheden meefinancieren? Daar weet ik inmiddels het nodige van. Maar ik weet bijvoorbeeld weinig van het vestigen van een hypotheek op agrarische objecten. Ik wil faciliteren dat adviseurs bij elkaar ten rade kunnen gaan.
Met de coöperatie wil ik ook voorkomen dat kennis verdwijnt. Zo zijn er altijd nog gemoedsbezwaarden die moeite hebben met een opstalverzekering bij het kopen van een appartement. Daar zijn wel wat geitenpaadjes voor, maar ik merk dat die kennis, ook bij banken, aan het wegebben is.”
Is het niet eenvoudiger om adviseurs in loondienst te nemen?
„Adviseurs met specialistische kennis werken graag als zelfstandige of stromen via grote banken door naar private banking, een financiële dienstverlening die gericht is op particuliere met veel vermogen en soms kleine bedrijven. Voor loondienst zijn ze dus moeilijk te porren. Zo is bij mij het idee ontstaan om een coöperatie op te richten. Ik zie dit als de meeste efficiënte manier om van elkaars expertise te profiteren.”
Is er veel belangstelling?
„Ik heb al veel reacties binnen, waaronder veel nieuwsgierige vragen. Als je aan iets begint wat niet eerder in de branche is gedaan, moet je ook voorbereid zijn op kritische vragen. Andere adviesbureaus zullen al snel vragen of het opzetten van een coöperatie volgens de regels wel mag. Het was voor mij dan ook belangrijk om een idee uit te rollen wat in lijn is met alle protocollen, wetten en regelgeving. Met dit traject ben ik uiteindelijk anderhalf jaar bezig geweest.”
Hoe zijn consumenten gebaat bij deze nieuwe aanpak?
„De klant zal niet zoveel van de nieuwe werkwijze merken, het gaat er vooral om dat hypotheekadviseurs efficiënter hun werk kunnen doen. Het is wel zo dat veel hypotheekadviseurs die rond de zomervakantie vaak minder aanvragen in behandeling nemen, omdat ze zelf vakantieplannen hebben. Dat is vervelend voor de klant die rond die tijd net een huis wil gaan kopen. In de coöperatie is het mogelijk dat adviseurs van elkaar de honneurs waarnemen als ze tijdelijk niet bereikbaar zijn. Zo weet de huizenkoper zich altijd verzekerd van een aanspreekpunt.”