Non-profitorganisaties investeren half miljard in lokale media VS
Een groep grote non-profitorganisaties wil de lokale journalistiek in de Verenigde Staten versterken. Ze hebben daarom donderdag aangekondigd om in de komende vijf jaar een half miljard dollar (467 miljoen euro) te investeren in plaatselijke media, schrijft de Amerikaanse krant The New York Times (NYT). Het initiatief zou zijn bedoeld om de aftakeling van het lokale nieuwsaanbod tegen te gaan.
Volgens de NYT hebben vooral kranten het de laatste jaren namelijk zwaar. Sinds 2005 moesten 2500 kranten ermee te stoppen omdat er te weinig inkomsten uit advertenties en abonnementen binnenkwamen. Volgens een onderzoek van de Northwestern University leeft inmiddels meer dan 20 procent van de Amerikanen in zogenoemde nieuwswoestijnen, gebieden waar niet of nauwelijks onafhankelijk nieuws vandaan komt. Dat zouden voornamelijk plattelandsgebieden zijn en regio’s die economisch achtergesteld zijn.
Dat is een probleem volgens de stichtingen die nu geld willen inleggen voor het nieuwe fonds. Inwoners hebben daar niet de beschikking over de informatie die ze nodig hebben om te kunnen oordelen over het regionale bestuur en zouden ook kwetsbaar zijn voor desinformatie.
„Er is een nieuw besef van het belang van informatie voor de gemeenschap en de democratie in Amerika. Dat besef was er volgens mij vijftien jaar geleden nog niet „, zegt Alberto Ibargüen, de voorzitter van de Knight Foundation. Die stichting legt net als de MacArthur Foundation 150 miljoen dollar in. Beide stichtingen zijn gericht op maatschappelijke vraagstukken en het versterken van democratische instituties. Het overige geld komt van twintig andere ngo’s.
Zowel bestaande als nieuwe nieuwsorganisaties kunnen een aanvraag indienen voor geld uit het fonds. Het doel van de ngo’s is om uiteindelijk nog eens een half miljard dollar te kunnen investeren in de lokale journalistiek.