Chinese SUV met veel te veel van het goede
Het merk Nio behoort tot de stortvloed aan nieuwe Chinese merken die de Nederlandse markt betreden. Sinds kort gebeurt dat ook in hogere prijsklassen, zoals deze EL7 – met exorbitante motorvermogens en allerhande gadgets.
De grote SUV is 4,91 meter lang en bijna 2 meter breed. In smalle straten is het even extra opletten. Alles aan deze auto is groot, zoals ook de 100 kWh batterij, die geen overbodige luxe is met een 653 pk elektromotor met een koppel van 850 Nm. Deels is dat nodig om een gewicht van bijna 2400 kg op gang te brengen. Dit gewicht is overduidelijk in het comfort te merken, de auto voelt bij het inveren log aan en is bepaald geen bochtentijger. Door het forse formaat is er voor vijf personen wel veel ruimte, terwijl het bagagevolume niet meer dan normaal is.
Camera’s en sensoren houden alles om de auto heen in de gaten. De elektronica heeft ook de bestuurder constant in het vizier en corrigeert deze wanneer de techniek dat goeddunkt. Midden op het dashboard staat een bolletje met twee ogen, Nomi genaamd. De elektronica heeft een gezicht gekregen en praat, nee liever, commandeert de gebruiker. Wie net iets meer dan een paar seconden op het veel te drukke centrale scherm kijkt, krijgt meteen een sneer dat de ogen op de weg gericht moeten zijn.
Alle functies zijn via het scherm te bedienen, hoewel de meeste achter submenu’s verstopt zijn. Bovendien zit de EL7 vol veiligheidssystemen met uitermate irritante geluidssignalen, waarvan je er een paar kunt uitzetten.
Nomi herkent trouwens enkele Nederlandse of Europese weg- en rijomstandigheden niet, waardoor je soms onterecht bestraffend wordt toegesproken. Op smalle wegen word je bevolen in het midden of zelfs links te gaan rijden. Nu is het zo dat Nomi een deel van de bediening door spraakcommando’s kan overnemen, maar in het Nederlands moet die functie nog uitgewerkt worden. Of ze ooit adequaat op „mond houden” reageert, is nog maar de vraag.