Ik wil een nieuwe auto kiezen; zal ik kiezen voor een elektrisch model?
Ik overweeg een andere auto aan te schaffen. Ik zou het liefst een elektrische auto willen kopen, maar ik vind het lastig om een keuze te maken. Kunt u me helpen bij de afweging?
Het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto met een elektrische én benzinemotor (hybride) is al snel 10.000 euro. Voor elektrische auto’s hoeft tot 2025 weliswaar geen wegenbelasting te worden betaald, maar deze zijn dus een wel stuk duurder.
Het rijbereik –ook wel de actieradius genoemd– van elektrische auto’s is de laatste jaren flink toegenomen. Fabrikanten geven echter vaak een actieradius op die afwijkt van het daadwerkelijke bereik. Autotests op internet blijken vaak een goede bron te zijn voor het vinden van de realistische afstanden.
De capaciteit van de accu neemt door gebruik en veroudering door de jaren heen af. Daarom raad ik aan de accu, als dat qua reisplanning past, voor minimaal 20 procent gevuld te laten en niet verder op te laden dan tot 80 procent. Stel, een elektrische auto heeft onder de optimale omstandigheden van 20 graden een rijbereik van 400 kilometer. Voor het gezond houden van de accu zou ik rekenen met ritten van 240 kilometer. Alleen bij uitzondering kan het maximum rijbereik worden benut. Als de airconditioning wordt gebruikt, zal de te overbruggen afstand tot 15 procent lager liggen.
Winterse omstandigheden kunnen het rijbereik tot 30 procent verminderen, doordat de accucapaciteit dan lager is. Het gebruik van de kachel kan dit percentage nog doen oplopen. Hierbij is het efficiënter om alleen de stoel- en stuurverwarming te gebruiken.
’s Winters zou ik rekenen met een actieradius van minder dan 200 kilometer tussen de laadcycli. Gelukkig zijn er in Nederland veel laadpalen, maar het is mij regelmatig overkomen dat een laadpaal niet werkte. Dat kan frustrerend zijn als je ergens een afspraak hebt en moet zoeken naar een andere laadplek. De capaciteit, dat is de snelheid van laden van laadpalen, is niet altijd hetzelfde en dat geldt ook voor laadsnelheid van elektrische auto’s. Dat is iets om in de overweging mee te nemen, zeker als je langs de snelweg wilt ‘tanken’. Als u een krappe planning hebt, is het fijn als het rijbereik van de auto weer snel op peil is.
Als alternatief voor een elektrische auto is een voordeligere hybride of plug-in hybride het overwegen waard. Een hybride auto heeft een kleine accu, waarmee deze korte stukjes elektrisch kan rijden. Als er wordt geremd, wordt hierin de remenergie teruggewonnen, die anders verloren gaat. Een plug-in hybride heeft als voordeel dat afstanden van 30 tot meer dan 50 kilometer –afhankelijk van het merk en type auto– elektrisch kunnen worden afgelegd. Gewone brandstofmotoren verbruiken bij korte ritjes veel brandstof en de verbranding bij een koude motor is niet optimaal en erg vervuilend. Met een (plug-in) hybride kunt u met een volle tank gemakkelijk meer dan 400 kilometer rijden en heeft u geen last van laadstress. Veel hybride auto’s kunnen een caravan of aanhanger trekken, iets wat bij een volledig elektrische auto nog een zeldzaamheid is.
De auteur is energieadviseur.