Economie

Winst BMW daalt flink door teruglopende vraag in China

De winst van de Duitse autoproducent BMW is in het eerste kwartaal met meer dan een kwart gedaald. Het bedrijf, dat naast BMW ook de merken MINI en Rolls-Royce voert, kampte met een verminderde vraag naar zijn voertuigen in China.

7 May 2025 09:23Gewijzigd op 7 May 2025 10:01Leestijd 2 minuten

De nettowinst daalde met ruim 26 procent vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar, naar zo’n 2,2 miljard euro. De omzet zakte met 7,8 procent tot ongeveer 33,8 miljard euro. BMW leverde 586.117 voertuigen af. Dat is 1,4 procent minder dan een jaar eerder. Bijna 27 procent hiervan waren elektrische voertuigen.

Europese autofabrikanten als BMW hebben al langer last van een teruglopende vraag in China. In dat land zijn veel fabrikanten van elektrische auto’s en die profiteren ook van subsidies van de Chinese overheid. Daardoor kunnen ze hun auto’s vaak goedkoper op de markt brengen.

BMW houdt vast aan zijn eerdere financiële verwachtingen voor dit hele jaar, ondanks de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. De autofabrikant meldde in maart „tegenwind” te verwachten van de heffingen op onder meer aluminium en staal. Het bedrijf voorziet nu dat sommige heffingsverhogingen tijdelijk zullen zijn en vanaf juli worden verlaagd. Op de meeste markten denkt BMW dit jaar meer auto’s te verkopen en dat volledig elektrische auto’s een iets groter aandeel krijgen.

Ambtenaren in de VS zeiden vorige week tegen persbureau Reuters dat Trump de impact van de heffingen op auto’s zal verminderen. Zo zou hij enkele heffingen op buitenlandse onderdelen in auto’s die zijn geproduceerd in de VS gaan verlichten en voorkomen dat autoheffingen bovenop andere tarieven komen.

Vond je dit artikel nuttig?

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer