„Als protest een revolutionaire geest in zich heeft, kunnen we hier nooit Bijbels achter staan”
Wekelijks een blik op de kerkelijke bladen, aangevuld met citaten uit de kerkelijke wereld.
„Boze boeren die in het verweer komen tegen de voorgenomen overheidsmaatregelen en zich in langzaam rijdende trekkers voortbewegen in lange slierten over de snelweg. Om verhaal te halen bij de minister van Landbouw. Deze beelden staan nog helder op ons netvlies. Mag je als christelijke boer je daarbij aansluiten of past een andere houding? Ds. C.A. van Dieren (69) laat zijn licht daarover schijnen. (…)
Als het gaat over een Bijbels verantwoord protest, haalt de dominee het voorbeeld aan uit Handelingen 16, waar Paulus en Silas gevangengenomen zijn, nadat Paulus een onreine geest heeft uitgeworpen. De hoofdmannen hebben stadsdienaars gestuurd om hen heimelijk los te laten. Paulus geeft echter aan dat ze Romeinse staatsburgers zijn en dat hij het niet eens is met de handelswijze van de hoofdmannen. Hij eist erkenning: Niet alzo; maar dat zij zelven komen en ons uitleiden (Hand. 16:37b).
Welke houding wordt er van een christen verwacht?
„Aan de ene kant wordt van ons een geest van zachtmoedigheid en voorzichtigheid gevraagd. Als iemand je op de rechterwang slaat, geef hem ook de andere. Dit is ook voor het kerkelijk leven een les. Het is van belang om niet over de minste verschillen problemen te maken. Geef leiding zonder de baas te willen spelen. Als jouw mening afwijkt van de meerderheid, is het zaak om je hierbij neer te leggen. Aan de andere kant mag je geen millimeter opzijgaan als het over wezenlijke zaken gaat.” (…)
U bent dominee in een agrarisch dorp waar een tijdlang vele omgekeerde vlaggen wapperden als uiting van verzet. Hoe gaat u daarmee om in uw gemeente?
„In mijn gemeente zitten tien boeren, van wie er negen door de maatregelen bedreigd worden. In overleg met de kerkenraad hebben we vrij snel een overleg met deze agrarische gemeenteleden georganiseerd. Met als doel een luisterend oor te bieden en helder te krijgen waar ze tegenaan lopen. Duidelijk werd dat mensen uit de agrarische sector ook begrip hebben dat er zaken spelen en deze opgelost moeten worden. Maar er werd ook aangegeven dat niet alleen de agrarische sector hier verantwoordelijk voor is. Er zijn meerdere vervuilers aan te wijzen.”
Wat is hiervoor de oplossing?
„Ik heb geen oproep tot protest gedaan. Er zijn geoorloofde manieren om je stem te laten horen. Denk aan Naboth. Hij wilde zijn wijngaard niet verkopen aan Achab. Dat deed hij niet om Achab dwars te zitten. Maar het verkopen van de erfenis van zijn vader kwam niet overeen met zijn geweten en was tot oneer van God. Als protest een revolutionaire geest in zich heeft, dan kunnen we –in de lijn van ds. Kersten– hier nooit Bijbels achter staan.”
Heeft u hier ook op de kansel aandacht aan besteed?
„Afgelopen zomer heb ik gepreekt over de geschiedenis van Izak in Gerar. Het ging goed met Izak. Er was echter veel onenigheid onder de herders over de waterputten. Hij wordt dan verzocht om te vertrekken uit zijn land. En… Izak is zonder één weerwoord vertrokken. Hij komt op een plek waar geen problemen zijn tussen de herders: Eben Haëzer. Hierna lezen we dat de Heere aan Izak verschijnt in Berséba. God neemt het voor hem op. Vervolgens komt Abimélech om een verbond met Izak te sluiten. Want de wereldse Abimélech trok de conclusie dat de Heere met Izak was. Uit al het verlies en door lijdzaamheid heeft Izak een grote zegen gekregen, want Izak handelde door tere vreze Gods.”
Daniël, jongerenblad van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten, sprak met ds. C.A. van Dieren uit Uddel over onrust op het platteland.