Sensoor biedt luisterend oor

Een chathulp van Sensoor. beeld Sensoor

Acht op de tien Nederlanders geven toe niet altijd goed te luisteren in een gesprek. Sensoor, de landelijke vertrouwelijke luisterlijn, lanceerde daarom vrijdag de campagne Nederland Geef Gehoor! „Het aantal mensen in een sociaal isolement neemt toe.”

Sensoor biedt een luisterend oor aan Nederlanders die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Landelijk zijn 1200 vrijwilligers beschikbaar om via telefoon, chat of mail een gesprek aan te gaan. Woordvoerder Karin Prins licht de nieuwe campagne toe.

Waarom is zo’n campagne nodig?

„We willen mensen ervan bewust maken hoe belangrijk het is echt contact te maken. We zien het aantal aanvragen voor een gesprek met onze vrijwilligers flink toenemen. Vorig jaar voerden we bijna 280.000 gesprekken. Dat is 10 procent meer dan in 2016. Blijkbaar kunnen steeds meer Nederlanders geen luisterend oor vinden.

Het aantal mensen in een sociaal isolement neemt toe. Al zijn er ook mensen die genoeg vrienden en familie hebben en toch hun verhaal niet kwijt kunnen. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor een veroordelende reactie. Het gaat dan vaak over taboe-onderwerpen zoals psychische gezondheid of rouw.”

De drempel om Sensoor te bellen wordt blijkbaar steeds lager.

„Je kunt ons bereiken vanuit je eigen huis, dat scheelt. Chatten en mailen is bovendien minder spannend dan bellen. Natuurlijk is het een stap om naar Sensoor te gaan met je geheimen, maar achteraf voelt het ontzettend fijn, horen we.

Mensen delen ook leuke dingen. Zo werd een vrijwilliger eens midden in de nacht gebeld door iemand die net oma was geworden. Ze had geen partner maar wilde dit zo graag aan iemand vertellen. Ze durfde haar vriendinnen niet wakker te bellen.”

Wat is er belangrijk aan luisteren?

„Wanneer er echt naar je geluisterd wordt, geeft dat het gevoel dat je er mag zijn, dat je ertoe doet. Wanneer dat gevoel ontbreekt, ligt eenzaamheid op de loer. Beluisterd worden is de eerste stap naar het vinden van oplossingen. We hebben voor deze campagne onderzoek laten doen naar de luistervaardigheden van Nederlanders. Liefst acht op de tien Nederlanders geven toe niet altijd goed te luisteren in een gesprek.”

Hoe komt het dat we zo slecht luisteren?

„Afleiding, vooral door de smartphone, is de belangrijkste reden. En ik vermoed dat het ook komt door onze jachtige levens. Onze agenda’s raken steeds vaker en sneller overvol. Terwijl een goed gesprek echte aandacht, en dus tijd vraagt.

Natuurlijk is een-op-een afspreken het fijnst, maar een goed gesprek kan ook via de telefoon of zelfs WhatsApp. Als er tenminste wordt doorgevraagd met oprechte nieuwsgierigheid.”

Wat is de kern van goed luisteren?

„Echt luisteren is het verhaal van de ander centraal stellen. Even je eigen ervaringen en adviezen parkeren.”