RECLAME
Liever een puppy dan een knappe vrouw
Reclame dringt zich op. Ongevraagd, soms ongewenst. Van bushokje tot brievenbus. Ondernemers trekken steeds meer registers open om de consument te bereiken.

Gespierde kuiten niet vies van patatten
Strak getrainde lichamen, gespierde kuiten. Een patatje is niets voor topwielrenners. Toch zijn ze er indirect niet vies van. In de wereld van sportsponsoring is alles mogelijk.
Reclameguldens rollen
bij media binnen

Spotjes op radio en tv, advertenties in kranten en tijdschriften, billboards en krantjes als Allerhande. Bedrijven en instellingen hebben voldoende mogelijkheden om de aandacht op zichzelf of hun producten te vestigen.
„Praat niet tégen de
klant, maar mét hem”

Opmerkelijke uitspraak van de Reclameman van het Jaar: „Reclame op zich verkoopt niet.” Wim Huinder is geen grachtengordelyup die smijt met oneliners. Meer een kruidenier die weet waar hij het over heeft.
Een nakomertje op de automarkt
Twee polen, vijf continenten, zes oceanen. Onder dit logo wil Daewoo de wereld veroveren. „Wat andere automerken in 25 jaar aan reclame uitgeven, doen wij in 5 jaar”, zegt director communications J. Vroom luchtig.
„Goede reclame begint met goed product”
„Hé Jim, hoe kom jij zo slank?” „Dagelijkse oefening, Jane.” De namen Jim en Jane zijn verzonnen. Maar zij staan voor acteurs met het figuur van een bodybuilder. Zij zijn niet weg te branden van de commerciële televisiekanalen. De Jims en Janes vullen de tijd waarin RTL5 en SBS6 niet uitzenden met het aanprijzen van fitnessapparaten.
Coca-Cola verslikt zich
Een scholier in België wordt ziek na het drinken van een besmet blikje cola. Coca-Cola zwijgt. Een halve klas wordt geveld. Coca-Cola zwijgt. Een hele school, een heel land raakt in rep en roer.
Klik, dubbelklik; daar ligt de Bible Belt
Klik, dubbelklik, klik... De contouren van Nederland flitsen over het scherm. Marketinginformatiebureau Claritas kan de consument tot op de postcode nauwkeurig in kaart brengen. Reclamestrategen smullen ervan.
Met luchtballon en radiospotje de lucht in
Beide ondernemingen proberen hun naamsbekendheid te vergroten via de lucht. Van Manen Kachels uit Barneveld kiest voor een luchtballon, Mijnders Meubelen voor een radiospotje. Twee opvallende vormen van reclame van ondernemers uit de gereformeerde gezindte.
Gereformeerde gezindte staat
open voor invloed reclame

Prof. dr. W. H. Velema schuwt de reclame niet. Bij het aanschaffen van een grote aankoop bekijken hij en zijn vrouw de advertenties in de bladen die hen wel bereiken.