Restauratie monumentale Stenendijk in Hasselt gaat langer duren
De versterking en restauratie van de monumentale Stenendijk bij Hasselt in Overijssel gaat zeker een halfjaar langer duren. De dijk wordt verstevigd met stalen damwandplanken, maar tijdens het werk is gebleken dat de planken te dun zijn. Nu moeten er nieuwe en dikkere damwandplanken worden besteld en die zijn op dit moment lastig verkrijgbaar, aldus waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta).
De Stenendijk is een rijksmonument, omdat het de laatste gemetselde zeewering in Nederland is. De dijk werd al in 1558 genoemd. De zeewering beschermde de landeigenaren destijds tegen de Zuiderzee en houdt nu overstromingen vanuit het Zwartewater tegen. Maar de dijk is volgens de nieuwste inzichten niet stevig genoeg en wordt daarom versterkt. Het karwei zou eind van dit jaar klaar zijn, maar dat zal nu volgens het schap zeker tot in het tweede kwartaal van 2023 gaan duren.
Het schap heeft bodemonderzoek gedaan voor het karwei van start ging. „Maar we kunnen niet elke meter onderzoeken. Nu blijkt dat het op een aantal plaatsen heel moeilijk is om de stalen planken in de ondergrond te drukken”, zegt projectleider Luuk Verbij. Uit kostenoverwegingen was voor zo dun mogelijke planken gekozen, maar dat blijkt nu „te optimistisch.”
De versterking van de Stenendijk bij Hasselt is het eerste dijkversterkingsproject in Nederland dat emissieloos wordt uitgevoerd.