Raad: liever tunnel maar ook brug Rotterdam biedt grote kansen
De Rotterdamse raad legt zich schoorvoetend neer bij het plan van het college voor de bouw van een derde stadsbrug tussen het oosten en zuiden van de stad. Hoewel vrijwel alle partijen liever een tunnel met een metro- of tramverbinding zien komen, vinden ze de brug, die goedkoper is dan een ondergrondse verbinding, een aanwinst voor de stad.
De partijen vinden unaniem de komst van een nieuwe oeververbinding absoluut noodzakelijk, maar eisen van het college dat vooral de bewoners aan de zuid- en oostoever en ook de nautische wereld gehoord worden in hun bezwaren en betrokken worden bij het proces. Verder moet de kostbare natuur van stadsdeel De Esch aan de oostkant van de Nieuwe Maas behouden blijven of gecompenseerd worden. Ook vragen partijen het college om de mogelijkheid alsnog een tunnel te bouwen open te houden.
Enkele weken geleden presenteerde het college van burgemeester en wethouders een plan voor een derde brug over de Nieuwe Maas om de stadsdelen Kralingen/De Esch aan de oostkant van de stad en Feijenoord/IJsselmonde in Zuid en het achterland met elkaar te verbinden. De nieuwe oeververbinding moet volgens het college onder meer zorgen voor verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid, de bouw van 70.000 woningen, verbetering van de bereikbaarheid en uitbreiding van de werkgelegenheid in de stad.
In het plan wordt de nieuwe brug ingericht primair voor voetgangers, fietsers, trams en slechts in beperkte mate voor auto’s. Het streven naar een derde oeververbinding naast de Willems- en Erasmusbrug, bestaat al jaren, zowel in Rotterdam als bij het Rijk. De gemeenteraad had in ruime meerderheid in de vorige raadsperiode aangegeven veel te voelen voor een tunnelverbinding.
Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans (handhaving, buitenruimte en mobiliteit), kreeg kritiek van de raad dat bewonersorganisaties niet gekend zijn in de plannen. „Ik voel dat dit plan voor mensen rauw op hun dak valt,” bekende hij en beloofde beterschap. Hij brengt vrijdag een bezoek aan de betrokken bewoners om met hen het brugplan te bespreken.
Half november wordt een beslissing genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen de volgende fase in kan. De overheid heeft voor de komende jaren 6 miljard euro beschikbaar voor infrastructurele projecten in Nederland. In november wordt duidelijk hoe dat geld verdeeld wordt en of Rotterdam overheidsgeld krijgt voor de nieuwe brug.