Rotterdam wil nieuwe brug over de Maas van Oost naar Zuid
Er moet in Rotterdam een derde brug over de Nieuwe Maas komen om de stadsdelen Kralingen/De Esch aan de oostkant en Feijenoord/IJsselmonde in Zuid met elkaar te verbinden. De nieuwe oeververbinding moet volgens het college van burgemeester en wethouders onder meer zorgen voor verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid, de bouw van 70.000 woningen en uitbreiding van de werkgelegenheid in de stad.
De nieuwe brug wordt ingericht primair voor voetgangers, fietsers, trams en slechts in beperkte mate voor auto’s, zegt het stadsbestuur. Het streven naar een derde oeververbinding naast de Willems- en Erasmusbrug, bestaat al jaren, zowel in Rotterdam als bij het Rijk.
Het stadsbestuur prefereert een brug boven een tunnel als nieuwe oeververbinding, omdat een brug een stuk goedkoper is. De geschatte kosten van het brugproject zijn 2,5 miljard euro. Aan een tunneloptie hangt een prijskaartje van 3,8 miljard euro. De gemeenteraad had eerder aangegeven veel te voelen voor een tunnelverbinding.
Wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit), ziet de brug als een logische vervolgstap van de versterking van de stad 25 jaar na de opening van de Erasmusbrug. „Deze nieuwe brug is geen investering in beton en staal maar een investering in Rotterdammers. Het zorgt voor een betere en snellere bereikbaarheid en vermindert daarmee de vervoersarmoede op Rotterdam-Zuid. En het geeft ons de mogelijkheid veel meer woningen te bouwen voor Rotterdammers.”
Door de aanleg van de brug met een openbaar vervoerverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt het volgens het stadsbestuur mogelijk om aan de oostkant van de regio Rotterdam tot 35.000 woningen te bouwen. Daarnaast zorgt de verbinding in combinatie met de andere maatregelen zoals een permanent treinstation bij Stadionpark in Zuid en meer openbaar vervoer door de Maastunnel, voor het oplossen van het ov-knelpunt in de Rotterdamse binnenstad. Daardoor kunnen daar, in de Rijnhaven en in het Merwe-Vierhavengebied nog eens tot 35.000 extra woningen worden gebouwd.
Half november zal er een beslissing worden genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen de volgende fase in kan. In de daarop volgende planuitwerking gaat de gemeente, met de andere initiatiefnemers, opnieuw met omwonenden, ondernemers, het Havenbedrijf en andere betrokkenen om de tafel om de mogelijkheden voor een nieuwe brug voor Rotterdam voor elkaar te krijgen.