Economie

Zakenreiziger mijdt Schiphol vanwege chaos

Steeds meer zakenreizigers vanuit Nederland vliegen via een andere luchthaven vanwege de chaos op Schiphol.

Redactie economie
19 September 2022 11:08
Reizigers stonden zaterdag opnieuw lang te wachten op luchthaven Schiphol. beeld ANP, Ramon van Flymen
Reizigers stonden zaterdag opnieuw lang te wachten op luchthaven Schiphol. beeld ANP, Ramon van Flymen

Dat blijkt volgens De Telegraaf uit cijfers van Schiphol Travel International. Reisde eerst 96 procent van de vliegende zakenreizigers via Schiphol, nu is dat gezakt naar 91 procent, zo meldt directeur Daan Lenderink.

„Het vervoer verplaatst zich naar het buitenland. Hoe structureler de wachtrijen, hoe meer vervoer er verdwijnt”, zegt Lenderink.

De KLM annuleerde de afgelopen dagen meer dan honderd vluchten omdat de wachtrijen weer te lang waren. KLM is de grootste gebruiker van Schiphol.

De grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol geeft met het schrappen van vluchten gehoor aan de oproep van de luchthaven om dagelijks duizenden passagiers minder op te laten stappen. De vliegtuigen vertrekken wel, maar dan leeg om klanten op te halen.

KLM is „zeer ontstemd” dat Schiphol pas vrijdag bekendmaakte het aantal opstappende passagiers op zaterdag, zondag en maandag niet aan te kunnen. Hierdoor was er maar weinig tijd om voorbereidingen te treffen die de pijn bij reizigers kunnen verzachten. „Dit was een moeilijke keuze, maar zo voldoen we aan het verzoek om opstappende passagiers te beperken, worden wachtrijen bij security korter, kunnen terugkerende passagiers gewoon reizen en verlichten we de druk op de operatie.”

Ook Transavia, de budgetmaatschappij van Air France-KLM, schrapte enkele vluchten. Transavia vindt het teleurstellend dat de annuleringen nodig zijn.

KLM zegt de geannuleerde reizen om te boeken, maar kan niet garanderen dat de vervangende vlucht op dezelfde dag vertrekt. Klanten die extra kosten maken door de ingreep „worden op de gebruikelijke manier gecompenseerd”, schrijft de luchtvaartmaatschappij.

Onder meer de inzet van kantoorpersoneel moest de drukte op Schiphol maandag beheersbaar houden. Voor maandag verwachtte de luchthaven namelijk opnieuw een „piekdag.”

Het kantoorpersoneel loopt volgens de zegsvrouw rond in de vertrekhallen. Ook het afgelopen weekend hebben al verschillende medewerkers een dienst gedraaid, waarin zij reizigers bijvoorbeeld naar de juiste rij begeleiden. Ook delen kantoormedewerkers water en stroopwafels uit en beantwoorden ze vragen van reizigers. De bezetting bij de beveiliging is maandagochtend bovendien goed, zo laat de zegsvrouw weten.

Schiphol heeft al langer last van een krappe bezetting op de security. Volgens vakbond FNV is dat probleem verergerd door het wegvallen van de zomertoeslag. Door die toeslag van 5,25 euro bruto per uur bleven veel beveiligers voor Schiphol werken gedurende de zomermaanden. Maar na het wegvallen zijn beveiligers elders werk gaan zoeken.

Donderdag werd bekend dat Dick Benschop vertrekt als baas van Schiphol. De druk op de topman was steeds meer toegenomen na maanden van door personeelstekort veroorzaakte chaos.

Schiphol heeft geen vertrekregeling afgesproken met scheidend topman Dick Benschop. Omdat hij er zelf voor koos zijn tweede termijn niet af te maken kan Benschop geen aanspraak maken op een financiële vergoeding.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer