Rotterdam Airport legt vlieglessen aan banden
Vanaf Rotterdam Airport mogen per 1 januari geen trainingsvluchten meer plaatshebben. De gemeente hoopt dat veel klachten over geluidsoverlast daardoor tot het verleden behoren.
De gemeente Rotterdam maakte het verbod op de trainingsvluchten woensdag bekend. Het is de uitkomst van onderhandelingen die de directie van de luchthaven de afgelopen maanden voerde met verschillende luchtvaartmaatschappijen.
„Vooral tijdens de zomermaanden, wanneer mensen in hun tuin zitten, leidden de overvliegende machines die oefenden met naderen en starten met enige regelmaat tot klachten”, aldus milieuwethouder W. van Sluis van de gemeente Rotterdam. De oefenvluchten met verkeersvliegtuigen worden uitgevoerd in het kader van de opleiding van eerste officieren tot gezagvoerder. Volgens Van Sluis hoeven die oefeningen niet noodzakelijkerwijs op Rotterdam Airport plaats te vinden.
De wethouder verwacht dat de trainingsvluchten vanaf 1 januari zullen worden uitgevoerd op Duitse of Belgische luchthavens. Daar zijn de oefenvluchten vaak zeer welkom door slechte economische omstandigheden ter plaatse. Het is aannemelijk dat de vluchten de nodige inkomsten en werkgelegenheid met zich mee zullen brengen.
Het verbod op de trainingsvluchten vormde een belangrijk onderwerp in de besprekingen tussen de gemeente Rotterdam en Rotterdam Airport over het zogeheten ”uurtje erbij”. In augustus van dit jaar gaf staatssecretaris Schultz (Verkeer) toestemming aan de luchthaven om ook tussen 23.00 uur en middernacht vliegtuigen te laten landen. Door dit extra uur werden de trainingsvluchten minder belangrijk voor Rotterdam Airport.
Behalve milieuwethouder Van Sluis toont ook directeur Van Tongeren van DCMR Milieudienst Rijnmond zich tevreden met het behaalde resultaat. Oefenvluchten met verkeersvliegtuigen zullen nu nog slechts in incidentele gevallen en onder strikte voorwaarden op Rotterdam Airport worden uitgevoerd.