Inspectie legt historische zeilschepen zonder papieren aan ketting
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt 39 historische schepen aan de ketting vanwege het ontbreken van geldige papieren, meldt de dienst. De inspectie besloot de in totaal 250 schepen van de zogeheten bruine vloot te controleren vanwege een dodelijk ongeluk op de Waddenzee op 31 augustus, waardoor een meisje om het leven kwam na het afbreken van een giek op een historisch zeilschip.
ILT helpt de politie in het strafrechtelijke onderzoek naar het ongeval. De inspectie zegt verder alvast alle schepen van dezelfde maatschappij van het schip waarvan de giek afbrak te hebben gecontroleerd nog voordat het politie-onderzoek is afgerond, omdat bij een eerder ongeluk in 2016 een certificaat ook al niet in orde bleek.
Uit die controle bleek dat niet alle schepen geldige certificaten hebben. Deze schepen mogen nu niet varen. Een schip heeft een vaarverbod gekregen, de passagiers mochten niet naar de volgende bestemming.
De eigenaren van de rest van de schepen van de bruine vloot, die afgelopen week werden gecontroleerd, hebben bericht gekregen van de inspectie dat zij zonder geldig certificaat niet mogen varen. De inspectie zegt erop toe te zien dat de schepen niet uitvaren.
ILT zegt naar aanleiding van de keuring snel met keuringsinstanties en de brancheorganisatie van de bruine vloot om tafel te willen. De Belangenvereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) was nog niet direct bereikbaar voor commentaar.
Schepen van de bruine vloot krijgen diverse certificaten, die voor bepaalde tijd geldig zijn. Het certificaat voor de tuigage, waar onder meer de mast, giek en touwen onder vallen is 2,5 jaar geldig. Het hoofdcertificaat geldt vijf jaar.
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) concludeerde vorige week dat houtrot de giek had aangetast van het schip op de Waddenzee, waar de 12-jarige Tara overleed. Bij eerdere dergelijke ongevallen, in 2016 en 2019, was ook sprake van houtrot.
Letselschadeadvocaat Herman Zandijk staat de ouders en familie van Tara bij en reageert: „Het is een wettelijke plicht van rederijen om keuringscertificaten op orde te hebben. De Inspectie heeft de eigen verantwoordelijkheid genomen om het register na te kijken en een passieve houding te veranderen in een proactieve. En dat is alleen maar toe te juichen in het kader van het naleven van veiligheidsnormen, juist ter voorkoming van ongevallen zoals op 31 augustus.”
De 12-jarige Tara zat in de tweede klas van het vwo op het Dalton Den Haag. De school maakte al zo’n dertig jaar zeiltochten op de Waddenzee. Op de bewuste dag van het ongeluk waren de leerlingen met in totaal zeven schepen op weg naar de Waddenzee. Rond het middaguur brak plotseling de giek van het schip waar het meisje met ruim tien klasgenootjes op zat.