Binnenland

Eneco verwacht dat meer mensen rekening niet op tijd betalen

Energieleverancier Eneco ziet een „stilte voor de storm” en vreest dat straks veel huishoudens in schulden of andere problemen komen door de energierekening. Nu betaalt nog 5 procent van de klanten elke maand te laat, maar het bedrijf verwacht dat dit aantal toeneemt, blijkt uit het position paper van Eneco.

ANP
14 September 2022 17:56Gewijzigd op 14 September 2022 18:38

Ron Wit, directeur energietransitie, sprak namens het energiebedrijf Kamerleden bij over de torenhoge energienota. Eneco krijgt ongeveer 2000 telefoontjes per dag „met heel veel vragen maar ook nu al best wel stevige verhalen die echt pijn doen en recht in het hart aankomen”. Toch denkt Wit dat de echte problemen nog moeten komen. „We denken dat het erger wordt. We zien wel dat die storm eraan komt.”

Een kwart van de huishoudens heeft een te laag termijnbedrag, aldus Wit. Bij zo’n 17 procent gaat het om 1000 euro, bij 8 procent om 500 euro. Het zijn „gigantische bedragen”, met mogelijk hoge schulden tot gevolg, vreest Wit.

Bram Drewes, directeur klantenervaring bij Vattenfall, werkt „inmiddels 22 jaar in de energiesector, maar dit, dít is ongekend, dit heb ik nog nooit meegemaakt”, zegt hij over de hoge energieprijzen. Ook Vattenfall zag het aantal telefoontjes van bezorgde klanten toenemen: Drewes spreekt van een verdubbeling. Ook online is het druk. „Alle systemen zijn aan het roken en aan het piepen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer