Treinstoring Rotterdam eind juli had eerder opgelost kunnen worden
De storing bij een verkeersleidingspost van spoorwegbeheerder ProRail in Rotterdam eind juli had achteraf gezien veel sneller opgelost kunnen worden. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Spoorpro.
Zondagavond 31 juli zorgde de storing ervoor dat het treinverkeer in de regio enkele uren werd stilgelegd. Rond 20.30 uur was er een storing in de hardware van één van de computersystemen. Daardoor werd er gebruikgemaakt van een back-upserver. Tegelijkertijd bleef de software die de positie van treinen bepaalt, communiceren met de oorspronkelijke server, zo blijkt na onderzoek naar de oorzaak van de storing.
„Terwijl we ons focusten op het repareren van de hardware, hadden we niet door dat er ook een softwareprobleem was. Daar zijn we te laat achter gekomen”, zo legt de woordvoerder uit. „Het is achteraf gezien natuurlijk heel spijtig, want reizigers hadden hierdoor veel vertraging. Maar het blijft mensenwerk.” Omdat een vergelijkbare storing al eens eerder was voorgekomen, lag er al een oplossing klaar.
De storing trof alle treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. Ook treinen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda reden niet. De NS zette extra treinen in om gestrande reizigers alsnog naar huis te kunnen brengen.