Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers
De passagiers die deze zomer met de Thalys strandden, moeten daarvoor compensatie krijgen, als het aan reizigersvereniging Rover ligt. De organisatie roept samen met het Belgische TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International op om de extra gemaakte kosten van reizigers te vergoeden en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.
Dinsdag heeft topman Jacques Damas van Thalys in een mail zijn verontschuldigingen aan de gestrande reizigers aangeboden. Door een aantal incidenten zijn er deze zomer veel treinen uitgevallen en zaten mensen lang vast in de trein. Half juli strandde een trein door een technisch probleem als gevolg van de hitte. De airco deed het in de trein ook niet meer en de passagiers konden de trein niet verlaten, waarop sommige mensen de ruiten insloegen.
Rover schrijft dat „pech met de trein altijd kan voorkomen”, maar vindt dat het vervolgens aan het vervoersbedrijf is om de gestrande reizigers te helpen. Meerdere mensen zouden zich bij de reizigersvereniging gemeld hebben met de klacht dat ze zelf ander vervoer of een hotelovernachting hebben moeten regelen. Daarnaast was de reisinformatie onduidelijk.
Volgens Rover hebben de reizigers niet de hulp gekregen waarop ze volgens de wetgeving recht hadden, maar is het ook Thalys’ „morele plicht” om alle kosten te vergoeden. Volgens Thalys krijgen de zwaarst getroffen passagiers „een genereuze compensatie” aangeboden. Ook is de dienstregeling vanwege de problemen versoberd en worden de treinen vaker onderhouden.