Sterrenrestaurant begint hotel in bajes
Het driesterrenrestaurant De Librije van cuisiniers Jonnie en Thérèse Boer wil van de oude Zwolse gevangenis een hotel maken. Veel elementen van het voormalige cellencomplex blijven daarbij behouden, aldus de restauranthouders.
In het complex komen behalve 22 luxe hotelkamers ook een restaurant en een kook- en wijnschool. Authentieke details, zoals de celdeuren van het 19e-eeuwse cellencomplex, blijven behouden „Het hotel moet een ouderwetse sfeer uitstralen”, aldus Boer.
Of het hotel er komt, is nog niet zeker. Boer: „Het gebouw is van het Rijk, dat wel erg enthousiast is. We hopen in januari de contracten te kunnen tekenen en daarna de vergunningen aan te vragen. Eind 2005 kunnen we dan verbouwen en hopelijk gaan we in het najaar van 2006 open.”
Jonnie en Thérèse Boer hebben een eetgelegenheid in Zwolle die algemeen beschouwd wordt als een van de beste van Nederland. Restaurant De Librije kreeg dit jaar als eerste en enige restaurant in Nederland drie sterren van de kritische Franse Michelin-restaurantgids.
De Librije werd dit jaar door de gemeente benaderd of ze geen interesse hadden in de voormalige vrouwengevangenis. Deze ging eerder dit jaar dicht. „De rijksbouwmeester wilde eigenlijk kantoren in het pand”, zei Boer. „Maar hij was onder de indruk van onze plannen.”
De eigenaars van De Librije willen volgend jaar ook een eigen voedsellijn op de markt zetten. Jonnie en Thérèse Boer gaan daarvoor in zee met een warenhuisketen. „De Librije wordt een merk. Zorgvuldig geselecteerde producten van onze leveranciers worden met een label van ons restaurant erop in het warenhuis verkocht. Je moet dan denken aan voedsel, wijnen en kookboeken”, deelde Thérèse Boer mee.
Volgens haar zijn de onderhandelingen in een vergevorderd stadium. Ze hoopt in januari een overeenkomst te tekenen en wil tot die tijd niet bekendmaken om welk warenhuis het gaat. Ook is nog niet duidelijk welke producten uit het restaurant straks ook buiten De Librije verkrijgbaar zijn.
In Nederland is het uniek dat een restaurant zelf met een dergelijke voedsellijn op de markt komt. In het buitenland komt het vaker voor. Boer: „We willen met dit initiatief onze naamsbekendheid vergroten. Daarnaast zien we het als een service aan mensen die van ons restaurant genieten.”