NS start aanbesteding voor nieuwe sprinters
De Nederlandse Spoorwegen starten woensdag met een Europese aanbesteding voor nieuwe sprinters. De NS zegt de nieuwe treinen nodig te hebben, omdat het aantal reizigers de komende jaren toeneemt. Het bedrijf wil voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. Met de aanbesteding zijn enkele honderden miljoenen euro’s gemoeid, laat een woordvoerster weten.
De NS kiest voor sprinters, omdat die snel kunnen optrekken en afremmen en snelheden tot 160 kilometer per uur kunnen bereiken. Ook moeten de treinen toiletten hebben die toegankelijk zijn voor rolstoelen, moet er wifi zijn, moeten alle coupés stopcontacten en USB-aansluitingen hebben en een gelijkvloerse schuiftrede zodat mensen goed kunnen instappen.
De NS bekijkt nog of de nieuwe sprinters ook dienst kunnen doen als intercity. Hoeveel treinen het worden, hangt af van de indeling van de trein en hoeveel stoelen er bijvoorbeeld in passen. De NS laat wel weten uit te gaan van tussen de 8000 en 18.000 stoelen.
Het aantal reizigers daalde tijdens de coronapandemie fors, omdat veel mensen thuis gingen werken. Intussen is zo’n 80 procent van het aantal reizigers van voor de pandemie teruggekeerd, zegt NS. Omdat het spoorbedrijf tegen 2030 een „forse reizigersgroei” verwacht en het jaren duurt om een nieuwe trein te laten rijden, is de NS nu al bezig met deze „voorbereiding op de toekomst”, zegt het bedrijf in een toelichting.
In de eerste fase van de aanbesteding selecteert de NS de mogelijke leveranciers van de nieuwe trein. Het spoorbedrijf verwacht begin 2024 te weten welke leverancier de trein gaat maken. Eind 2027 moeten de eerste nieuwe sprinters dan op het spoor komen.
De NS heeft momenteel al wat nieuwe treinen rijden. Het gaat om 185 sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF. Ook zijn er nog 99 nieuwe intercity’s besteld bij de Franse fabrikant Alstom. In totaal had de spoorvervoerder eind vorig jaar 757 treinstellen met bij elkaar opgeteld ongeveer 246.500 zitplaatsen.