Milieuclubs blij dat Schiphol vluchten schrapt
Milieuorganisaties zijn blij dat Schiphol het aantal vluchten gaat verminderen vanwege aanhoudende personeelstekorten. „Eindelijk schrapt Schiphol vluchten en komt er een beetje lucht in de werkdruk voor de medewerkers. Dat was al lang een goed idee”, zeggen Greenpeace en Milieudefensie.
De twee organisaties stellen dat het „schandalig” is dat vakantiegangers de dupe worden van „het failliete hubmodel en de toekomstvisie van Schiphol”. De luchthaven, die jaarlijks voor miljoenen passagiers fungeert als overstaphalte, wil in 2030 klimaatneutraal zijn en de CO2-uitstoot terugbrengen. Volgens Greenpeace en Milieudefensie is het nu aan topman Dick Benschop om „met een toekomstplan voor Schiphol met fors minder vluchten en vervuiling” te komen.
Volgens directeur van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Sijas Akkerman, is de stap „ontzettend noodzakelijk” en goed nieuws voor het klimaat en de gezondheid van omwonenden. „Het is jammer dat die nu pas wordt gezet. Als de knoop vier jaar geleden was doorgehakt, dan had Schiphol nu vakantiegangers niet teleur hoeven stellen.”
Schiphol kondigde donderdagavond aan deze zomer minder passagiers te verwerken vanwege aanhoudende personeelstekorten, waardoor luchtvaartmaatschappijen naar verwachting zowel minder tickets kunnen verkopen als vluchten moeten annuleren. Even daarvoor meldden Haagse bronnen dat het kabinet wil dat het aantal toegestane vluchten op Schiphol structureel omlaag gaat, vanwege de enorme drukte en geluidsoverlast. Het huidige plafond van 500.000 vluchten zou verlaagd worden met 50.000 tot 60.000 vluchten.
Natuur & Milieu noemt dat vermoedelijke plan een „historisch moment” en een „doorbraak”. „Natuur en bewoners lijden al te lang onder geluidsoverlast. Minder vluchten dragen bij aan meer rust en gezondheid voor omwonenden”. De organisatie denkt dat een kleiner Schiphol, met voornamelijk vluchten voor passagiers uit Nederland, een voor de hand liggende oplossing is.
Vorig jaar maart stuurde een coalitie van ruim honderd milieu- en natuurorganisaties al een brandbrief naar het nieuwe kabinet, waarin ze eisten het luchtvaartbeleid te herzien. Ze stelden dat de overlast en vervuiling van de luchtvaart in Nederland te groot wordt. „Zelfs met een Schiphol dat de helft van de omvang van 2019 heeft, is Nederland prima bediend. Iedere Nederlander die met het vliegtuig op vakantie wil, heeft die mogelijkheid bij een kleiner Schiphol”, aldus de organisaties.