Drukkerij Verloop kiest voor specialisatie in krimpende markt
Digitaal is in, papier is uit. Offsetdrukkerijen moeten zich aanpassen aan de afnemende vraag naar drukwerk. Verloop Drukkerij in Alblasserdam koos voor specialisatie.
Vrijdag 3 juni was het feest bij Verloop. De Commissaris van de Koning in Zuid-Holland, Jaap Smit, kwam het predicaat Hofleverancier uitreiken. Aanleiding was het honderdjarig bestaan, dat in december 2021 in coronatijd slechts bescheiden kon worden gevierd.
De onderneming werd een eeuw geleden opgericht door Jan Verloop, grootvader van de huidige directeur-eigenaar Arjan Verloop (49). Het bedrijf had twee takken: de drukkerij/uitgeverij en een boekwinkel. Die laatste ging in 1958 zelfstandig verder. Decennialang gaf Verloop ook een lokale krant uit: weekblad De Klaroen. Die werd in 2006 verkocht.
Onder Arjan Verloop legde het bedrijf zich toe op het drukken van tijdschriften, relatiemagazines en boeken. Reden daarvoor is de voortschrijdende digitalisering.
Verloop: „Vroeger deden we veel in briefpapier, kaartjes en huisstijlen. Maar daarvoor wordt papier steeds minder gebruikt. Wij kozen voor specialisatie in een markt die nog wel toekomst heeft. Organisaties zullen zich op een aantrekkelijke manier met hun boodschap blijven presenteren naar leden, klanten of donateurs, of dat nu via een tijdschrift is of via een glossy-achtig product dat misschien maar eenmalig verschijnt.”
Die tijdschriften en magazines –tegen de 70 titels– maakt Verloop voor een brede groep organisaties, waaronder vele met een christelijke identiteit. Klanten zijn onder meer het Zuid-Hollands Landschap, vakorganisatie RMU en zendingsorganisatie Bonisa. De Gereformeerde Gemeenten laten hun orgaan De Saambinder en jongerenblad Daniël in Alblasserdam drukken. Ook kerkbodes rollen er van de persen.
Distributie
Directeur Verloop: „Wij verzorgen vaak het hele proces: advertentieverkoop, meedenken met de redactionele inhoud, vormgeving, drukken en afwerking, verpakken in folie en verzending. We kunnen ook een onlineomgeving ontwerpen. Met dit totaalconcept willen we de klant ontzorgen en ons onderscheiden van de concurrentie.”
Een deel van de bladen gaat via Erdee Distributie naar de lezers. Dit is een in 2013 gestarte samenwerking van Verloop en de Erdee Media Groep (EMG), uitgever van het Reformatorisch Dagblad. Verloop bundelt en sealt de bladen per abonnee, de bezorgers van EMG brengen de pakketjes rond.
Onder de boeken die Verloop drukt, zijn lesmaterialen voor scholen en specialistische publicaties voor bijvoorbeeld de veiligheidsbranche. Heel bekend is het lesboekje Namen en feiten, gericht op het bevorderen van Bijbelkennis in de bovenbouw van de basisschool.
Een nichemarkt die Verloop met de overname in 2019 van Ridderprint in Ridderkerk heeft aangeboord, is die van de proefschriften. „Er promoveren in Nederland per jaar zo’n 4500 mensen. Een fors deel daarvan laat zijn proefschrift bij ons drukken. Om hen binnen te halen gaan we de universiteiten langs met workshops over het maken van een proefschrift en hoe wij daarin kunnen ondersteunen.”
De bedrijfskoers heeft zijn vruchten afgeworpen. De omzet is de laatste twintig jaar gestaag gegroeid, het personeelsbestand verdubbelde. Intussen ging het bedrijf mee met vernieuwingen op drukkerijgebied. Steeds vaker worden producties geprint. Verloop: „De kwaliteit van inkjet is nu vergelijkbaar met die van offsetdruk. Voor kleinere oplages is inkjetprinten goedkoper en je kunt desgewenst per afdruk variëren in tekst en beeld.”
Moeilijke tijden waren er ook, zoals tijdens de coronacrisis toen veel werk wegviel. „Allerlei evenementen met bijbehorend drukwerk als nieuwsbrieven en programmaboekjes gingen niet door. Ook scholen en kerken gingen van alles digitaal doen.” Verloop moest reorganiseren. Diverse arbeidsplaatsen vervielen.
Verloop is de Heere dankbaar voor Zijn zegeningen in de afgelopen eeuw. „Dat ons bedrijf nog mag bestaan is niet onze eigen verdienste. De vorige generaties werkten in afhankelijkheid van de Zegen des Heeren. In die lijn willen we doorgaan.”