EconomieDe zaak

„Emissievrij vervoeren is de toekomst”

Van de honderd vrachtwagens van Vlot Logistics rijden er tien op accu’s. Marketingmanager Nathan Dane weet het zeker: emissievrij rijden is de toekomst.

24 May 2022 21:20
Nathan Dane van Vlot Logistics: „Als je de wereld wilt verbeteren, zul je zelf stappen moeten zetten.” beeld RD, Anton Dommerholt
Nathan Dane van Vlot Logistics: „Als je de wereld wilt verbeteren, zul je zelf stappen moeten zetten.” beeld RD, Anton Dommerholt

„Wentel uw werken op den HEERE, en uw gedachten zullen bevestigd worden.” Het bordje met deze Bijbeltekst uit Spreuken 16 in de hal van de vestiging in Sliedrecht laat zien dat Vlot Logistics een bedrijf is met een christelijke directie. „Dat heeft consequenties voor de dagelijkse gang van zaken”, zegt Dane. „Bijvoorbeeld dat je goed bent voor het personeel, dat je oog hebt voor de maatschappij.”

Goed rentmeesterschap is een belangrijke pijler van het bedrijf. „Als je de wereld wilt verbeteren, zul je zelf stappen moeten zetten”, is Danes stellige overtuiging. „Wachten op anderen, bijvoorbeeld op de overheid, werkt niet. In Nederland wordt heel veel gepraat over duurzaamheid, maar er komt in verhouding heel weinig van de grond. Daarom kun je als ondernemer maar beter gewoon beginnen.”

En dat deed Vlot Logistics in 2015. Gewoon één van de bakwagens van een elektromotor voorzien. „Alles van diesel eruit, alles van elektrisch erin bouwen. Niet goedkoop, maar het was te doen.”

Elektrisch

Van het een kwam het ander. In 2020 deed de eerste elektrische kraanwagen zijn intrede. Anno 2022 is Vlot Logistics de logistieke dienstverlener met de meeste elektrische trucks in Nederland. Er zijn nog drie e-trucks in bestelling.

Dochteronderneming Breytner Zero Emission Transport in Rotterdam heeft zelfs alleen maar elektrisch aangedreven trucks. Deze vrachtwagens halen hun lading op bij de opdrachtgever zelf of bij HUB010, een overslagstation aan de rand van Rotterdam.

18281945.JPG
Vestiging van Vlot Logistics in Schelluinen. beeld RD, Anton Dommerholt

Dane: „Steeds meer opdrachtgevers eisen dat hun bestellingen zonder CO2-uitstoot worden aangeleverd. Ook gebeurt het dat een aannemer een grote opdracht in de bouw alleen maar krijgt als hij ervoor zorgt dat de materialen emissievrij op de bouw worden bezorgd. Dan gaat de opdracht niet naar degene die het goedkoopst bouwt, maar naar degene die de bouw het milieuvriendelijkst realiseert.”

Probleem vindt Dane dat het nu allemaal nog te vrijblijvend is. „Stel dat er in een bepaalde straat in hartje Rotterdam tien bestellingen bezorgd moeten worden. Twee daarvan krijgen wij op HUB010 aangeleverd om ze met een elektrische truck weg te brengen. Maar voor de acht andere bestellingen rijden acht verschillende dieseltrucks die straat in. Dan is de milieuwinst nihil.”

Als de overheid afdwingt dat er geen dieseltrucks meer in die straat mogen komen, doet HUB010 pas echt waar het voor bedoeld is, vindt hij. „Zo’n verbod is wel in de maak, maar is nu weer een paar jaar uitgesteld naar 2030. Dat betekent dat het langer zal duren voordat emissievrij transport rendabeler en milieuvriendelijker is.”

Dane maakt er geen geheim van dat vooroplopen in de elektrificering van het wagenpark jaarlijks behoorlijk wat geld kost. „We investeren daar een deel van de winst in. We hopen we het ooit eens terug te verdienen. We hebben de luxe dat we financieel wat vet op de botten hebben. Veel transportbedrijven hebben dat niet. Die kunnen zich dit experimenteren met emissievrij transport niet veroorloven.”

Paard en wagen

Vlot Logistics is groot geworden met het zogeheten business-to-consumer-transport (B2C-transport). Op zijn Nederlands: het transport van bedrijf naar consument. Dat begon 126 jaar geleden met paard en wagen. Een grote sprong maakte het bedrijf in 1978 toen het meubels ging bezorgen voor de eerste vestiging van IKEA Nederland in Sliedrecht. Alle volgende vestigingen volgden.

Inmiddels is de bezorging voor IKEA teruggebracht naar Zuidwest-Nederland en heeft Vlot Logistics vele andere klanten in de keuken-, meubel-, witgoed- en webwinkelbranche. Dane wil met Vlot Logistics de klant compleet ontzorgen. „Neem bijvoorbeeld een keuken. We verzamelen alle benodigde onderdelen, zoals de apparatuur, de kastjes en het keukenblad. Zodra dat allemaal binnen is, maken we een afspraak met de koper om de keuken te bezorgen. Het witgoed installeren we ook direct. Dat is vrij uniek in de logistiek.”

> rd.nl/dezaak

Meer over
De Zaak

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer