Tanktoerisme naar Duitsland: „We verwachten automobilisten uit Veenendaal”
Dertig cent per liter benzine kan het zomaar schelen. In Duitsland betaal je vanaf deze woensdag aanzienlijk minder voor een tankbeurt. Gevolg: files aan de Duitse pomp.
„De tank was echt leeg. Het lampje brandde al”, zegt Melanie Meijer. In het Duitse Elten, vlak over de grens, heeft ze woensdagochtend benzine getankt. Haar Ford S-Max is gevuld met 66,53 liter brandstof, voor 1,93 euro per liter. Ze moet 129 euro afrekenen. „Ik heb gewacht tot vandaag met tanken”, lacht de vrouw uit Pannerden, „een kwartiertje rijden” tot het pompstation bij de oosterburen.
De Duitse overheid verlaagt vanaf vandaag voor drie maanden de accijns op brandstof. Dat lokt Nederlandse automobilisten naar Duitsland. Voor een liter benzine betaal je daar nu een paar dubbeltjes minder dan in Nederland. Het verschil kan oplopen tot 50 cent.
Rond 8.30 uur woensdag staan tientallen auto’s in de file voor enkele pompstations nabij het Duitse Elten, net over de grens.
Ook Frans Fränzel kon het nog net uitzingen tot 1 juni, dus de dag dat brandstof in Duitsland stevig in prijs daalt. „Ik heb het net gehaald”, lacht de man uit Didam, wachtend in zijn Suzuki Baleno.
Plezier
Tevreden aanschouwt Heinz Derksen, de uitbater van het Aral-tankstation in Elten, de forse rij auto’s voor de pompen. „Natuurlijk heb ik plezier”, lacht de Duitser. Hij wijst naar de aangrenzende weg. „Daar wordt de wachtrij straks veel langer. Nee, verkeer regelen is niet ons vak. De politiek heeft deze drukte veroorzaakt, dus moet die ook maar een oplossing verzinnen.”
In het Duitse Emmerich, zo’n tien kilometer verderop, draait Richard Weustink zijn autoraampje omlaag. „Erg prettig”, noemt de Nederlander de verlaagde brandstofprijzen. Een luttele dag eerder moest hij fors meer neertellen voor een tank benzine. „Langs de snelweg bij Kaiserslautern betaalde ik onlangs 2,66 euro voor een liter benzine. Hier in Emmerich is dat nu 1,89 euro.”
Komende maanden wil Weustink, woonachtig in het nabijgelegen ’s-Heerenberg, zijn tank telkens in Duitsland vullen. „In Nederland moet ik zo’n dertig cent meer per liter betalen. Als het verschil beperkt zou blijven tot een dubbeltje, zou ik eerder in Nederland blijven tanken. Dat geld zou ik de Nederlanders wel gunnen.”
Stormloop
Uitbaters van tankstations aan Nederlandse zijde in de grensstreek zullen komende tijd een forse klap moeten incasseren, verwacht directeur Jan Pieter de Wilde van oliehandel Kuster Energy. Zijn bedrijf heeft tientallen pompstations in grensgebied, ook aan Duitse kant. „We verwachten een stormloop van Nederlanders op de Duitse tankstations”, zegt De Wilde daags voor 1 juni.
Hij denkt dat de „tanktoeristen” zelfs vanuit centraal Nederland koers zetten naar Duitsland. „Ik verwacht automobilisten uit bijvoorbeeld Ede, Veenendaal en Utrecht.” De prijsbewusten zullen hun bezoek ook aangrijpen om in Duitsland goedkoper boodschappen te doen. „Ook voor de kapper betaal je in Duitsland minder.”
Pomphouders in de grensstreek zijn sinds jaar en dag voor een fors deel afhankelijk van het accijnsbeleid. „De overheid bepaalt jouw boterham.” De relatief gunstige brandstofprijzen gelden in Duitsland drie maanden. „Na die tijd zou het kunnen zijn dat Duitsers in Nederland komen tanken.”