LAKS krijgt recordaantal van 285.700 klachten over examens
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft tot en met maandag een recordaantal van 285.700 klachten binnengekregen over de eindexamens. Het record van vorig jaar (212.000) werd vorige week dinsdag al verbroken. Het eerste tijdvak kwam maandag tot een einde met met de examens Spaans, Turks, Fries, Russisch en Arabisch op havo en vwo.
Koploper wat betreft het aantal klachten met 129.000 is de categorie ‘het examen is te moeilijk’. Veel klachten gingen over te lange en ingewikkelde teksten, het gebruik van te moeilijke woorden, maar ook over opgaven die niet aansloten bij de in de lessen behandelde stof.
Het record komt niet onverwacht, stelt coördinator van de eindexamenklachtenlijn Sarah Broekmeulen. „Leerlingen weten ons steeds beter te vinden, ook met inhoudelijke klachten. Het is tof om te zien dat klagen in sommige gevallen ook echt zin heeft gehad.”
Het LAKS kreeg flink wat organisatorische klachten te verwerken. Die gingen onder andere over de gebrekkige voorbereiding op de examens door de coronaperiode, over niet of te laat gemelde fouten in de opgaven en over geluidsoverlast.
Op 9 juni horen examenkandidaten die al hun examens in het eerste tijdvak hebben gedaan de uitslag. In totaal deden dit jaar ruim 188.000 scholieren examen. In het vmbo 92.000 leerlingen, op de havo’s bijna 55.000 leerlingen en in het vwo bijna 41.000 leerlingen.
Het Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) laat weten dat leerlingen uit het speciaal onderwijs vooral klachten hebben over de procedures rond hun examinering. Het staatsexamen waar deze leerlingen aan meedoen bestaat uit eerst een schriftelijk deel en vervolgens een mondeling deel. Het cijfer van het schriftelijke deel krijgen de leerlingen echter pas na afloop van het mondelinge deel.
Dat kan leiden tot lagere resultaten, aldus voorzitter van het LBVSO Elijah Delsink. Inzage in de fouten die tijdens het schriftelijke deel zijn gemaakt, kunnen leerlingen helpen het mondelinge deel beter te maken, legt hij uit.
D66 stelde onlangs Kamervragen over de kwestie. Onderwijsminister Dennis Wiersma liet daarop weten het „erg vervelend” voor de leerlingen te vinden omdat hij snapt „dat het voor hen belangrijk is om te weten welk resultaat is behaald voor het centraal schriftelijk examen voordat de mondelinge examens starten”. Volgens Wiersma is het onderwerp opgenomen in de zogenoemde ‘verbeteragenda staatsexamen’ en wordt bekeken of in de toekomst bijvoorbeeld de planning kan worden aangepast.