Gemeenten zoeken extra personeel burgerzaken om lange wachttijden
De Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken (NVVB) begint een wervingscampagne voor nieuwe medewerkers vanwege de lange wachttijden bij de dienst burgerzaken. Bij sommige gemeenten kan het daardoor wel weken duren voordat mensen hun paspoort, ID-kaart of rijbewijs kunnen aanvragen of verlengen. De NVVB concludeert op basis van een enquête dat de meeste gemeenten, net als andere branches in Nederland, behoefte hebben aan meer personeel om goed te kunnen blijven functioneren.
„Op het moment is het ontzettend druk bij burgerzaken. Mensen komen na de coronaperiode weer naar het gemeentehuis, er is een stroom van vluchtelingen uit Oekraïne die zich moeten inschrijven bij gemeenten en er is een piek voor het aanvragen van paspoorten vanwege de zomervakantie die voor de deur staat”, aldus een woordvoerster van de NVVB. Bovendien gaan er bij verschillende gemeenten medewerkers met pensioen, waardoor de druk bij de balie’s nog verder oploopt.
De NVVB is daarom in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken een wervingscampagne gestart, in de hoop meer mensen aan te trekken. Geschikte kandidaten kunnen in juni een spoedcursus volgen. Daardoor kunnen er hopelijk komende zomer al meer mensen aan de slag en wordt de druk bij burgerzaken verlicht. „Op deze manier kan iedereen op tijd zijn paspoort aanvragen en kunnen alle vluchtelingen uit Oekraïne snel en accuraat worden ingeschreven”, aldus de NVVB.
Komende zaterdag houdt de vereniging een zogenoemde promotiedag in het Utrechtse stadskantoor, waar met medewerkers gepraat kan worden en informatie over het vak wordt gedeeld. Daarmee hoopt de NVVB „het imago van het beroep wat af te stoffen” en mensen te interesseren voor een baan bij burgerzaken.