Opnieuw lange rijen op Schiphol
Het is de hele dag alweer erg druk op Schiphol. Vanaf de vroege ochtend staan er al lange rijen voor de incheckbalies. Via luidsprekers biedt Schiphol wachtende reizigers excuses aan voor de langere wachttijden die ontstaan zijn door vakantiedrukte en personeelsgebrek. Een aantal vluchten is vertraagd, een aantal gaat helemaal niet meer zondag, zo is te zien op de informatieborden.
De vertrekkende reizigers staan in lange rijen, die doorlopen in de gewone hallen en buitenlangs. Marechaussees en Schipholmedewerkers en andere ‘hosts’ staan klaar om mensen te helpen en de goede kant op te sturen. Sommige mensen proberen voor te dringen maar medewerkers op Schiphol proberen dat te voorkomen. Dat gedrag wekt soms wat ergernis op over en weer.
In een van de rijen staan drie vrouwen, onderweg naar Curaçao. Zij zeggen al twee uur lang in de rij te staan, ze waren voor de zekerheid wel al ruim van te voren aanwezig op de luchthaven. Thomas (27) uit Leiden is op weg naar Madrid en stond in een van de rijen buiten. Hij zegt dat het „er lang uitziet, maar het loopt redelijk door. Een beetje wachten hoort erbij, als ik maar op vakantie kan.” Een meisje dat op weg is naar Barcelona schrok wel even van de lange rij buiten, omdat haar vlucht ’al’ over twee uur gaat, maar werd gerustgesteld: ze hoorde dat het maar een half uur duurde om door de rij te komen.
KLM geeft aan alles voorlopig onder controle te hebben. Ondanks de drukte heeft de maatschappij volgens een woordvoerster niet echt last van vertragingen. Dat betekent volgens haar ook dat toestellen niet hoeven te wachten op passagiers die door de drukte nog vast staan in de rij. „En er zijn niet meer annuleringen bijgekomen.” KLM had voor dit weekend eerder al 47 vluchten geannuleerd.
Het is Schiphol zondag alleen niet gelukt het aantal reizigers op de luchthaven volgens plan te beperken om zo de werkdruk van het personeel te verlichten. Het streven was het aantal passagiers zondag met 5800 te verminderen om de drukte tegen te gaan. Maar veel maatschappijen zagen het niet zitten om hiervoor vluchten te schrappen.
„We kunnen niet mensen die vooraf een vakantie hebben geboekt, gaan vertellen dat die opeens niet door gaat”, laat TUI bijvoorbeeld weten. Eerder dit weekend werkte TUI wel mee aan het verplaatsen van vluchten naar Rotterdam The Hague Airport, maar dat was al erg lastig. Uitwijken naar bijvoorbeeld het vliegveld van Groningen is volgens een zegsvrouw geen optie, want dat is voor mensen uit het zuiden van het land te ver weg.