Crimineel verlegt werkterrein naar internet
In heel Nederland komt de traditionele criminaliteit, die bestaat uit diefstal, geweld en vernielingen, minder vaak voor. Meer mensen zijn daarentegen slachtoffer geworden van onlinecriminaliteit, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
Tussen 2012 en 2021 is het aantal mensen van 15 jaar en ouder dat naar eigen zeggen slachtoffer is geworden van traditionele criminaliteit met 43 procent gedaald. Het aantal slachtoffers van onlinecriminaliteit is daarentegen de afgelopen tien jaar met 22 procent gestegen. Deze stijging zette in 2017 in.
„Criminelen gaan mee naar de plaatsen waar geld te verdienen is”, zo legt het CBS uit. Zo werden vorig jaar bijna 2,5 miljoen mensen naar eigen zeggen slachtoffer van onlinecriminaliteit. „De meesten kregen te maken met onlineoplichting en fraude. Een op de drie slachtoffers ondervindt psychische of financiële problemen door wat hen overkomen is.”
Ruim 1,5 miljoen mensen (10 procent) waren vorig jaar slachtoffer van oplichting en fraude via internet. In de meeste gevallen (7 procent) ging het om aankoopfraude. Dat is het niet leveren van bestelde goederen of diensten waarvoor betaald is.
Eveneens 7 procent van de Nederlanders was slachtoffer van hacken, waarbij het in de meeste gevallen ging om het inbreken op een account.
Ruim 100.000 mensen zijn volgens het CBS financieel gedupeerd door phishing, een vorm van onlineoplichting waarbij de dader zich voordoet als iemand anders en personen met valse verhalen benadert om hun geld afhandig te maken.
Van alle Nederlanders van 15 jaar of ouder zeiden in 2021 meer dan twee op de drie (68 procent) dat ze in de afgelopen twaalf maanden ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht hebben ontvangen dat (waarschijnlijk) van een oplichter was. Twee procent geeft aan hier in te zijn getrapt.
Aangifte
Van alle slachtoffers van onlinecriminaliteit heeft 47 procent bij een instantie of in hun eigen kring gemeld wat hun overkomen is, 19 procent heeft aangifte gedaan bij de politie. Fraude in het betalingsverkeer werd door ruim driekwart van de slachtoffers bij een instantie (bijvoorbeeld bank, politie, Fraudehelpdesk) gemeld. Slachtoffers van phishing deden met 55 procent het vaakst aangifte. Van hacken werd het minst vaak aangifte gedaan.