Auto wint aan belang buiten de stad
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders op het platteland steeds afhankelijker van de auto. Dat schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een grote studie naar autobezit.
Bijna de helft van de Nederlanders (47 procent) zegt voor zijn bestaan steeds afhankelijker te zijn van de auto, blijkt uit onderzoek van het KiM onder circa 1300 mensen van 18 jaar en ouder. Maar liefst één op de drie ziet autobezit zelfs niet als vrije keuze.
Het belang van een eigen auto is met name groot op het platteland en in dunbevolkte gebieden. Circa twee derde van de bewoners vindt dat de afhankelijkheid van de auto toeneemt. In grote steden is dat slechts een derde. KiM-onderzoeker Toon Zijlstra zegt tegen het AD niet verbaasd te zijn. „In veel regio’s zien we een toename in de afstand die bewoners moeten afleggen naar werk, ziekenhuis, huisarts, bibliotheek of basisschool. Deze opeenstapeling maakt de auto onontbeerlijk.”
Het openbaar vervoer staat op het platteland bovendien onder druk. Zijlstra: „We zien een afname van reguliere buslijnen. En de kosten zijn sterk gestegen, veel sterker dan de kosten voor een auto.”
Staphorst
Uit het onderzoek blijkt ook dat één op de zestien Nederlanders (6 procent) een auto eigenlijk niet kan betalen, maar niet zonder kan. Het KiM spreekt in dit verband van gedwongen autobezit. „Om het autobezit te kunnen betalen moeten zij bezuinigen op het onderhoud ervan of op andere zaken.”
Floreert de auto op het platteland, in de grote steden verliest deze juist haar aantrekkingskracht, aldus het KiM. „Hier is een heel palet beschikbaar, van openbaar vervoer tot deelfiets en deelauto. Bezorgdiensten zijn bovendien op afroep beschikbaar.” Ook het ontmoedigingsbeleid in veel grote steden speelt een rol. Zo worden parkeerkosten hoger en is een parkeerplaats bij nieuwbouw geen garantie meer.
Amsterdam kent het laagste autobezit van ons land, met één auto op twee huishoudens. In Staphorst is het bezit met drie auto’s op twee huishoudens het hoogst. Het KiM verwacht dat het autobezit per huishouden op langere termijn zal afzwakken en zelfs iets kan dalen.
Steeds groter
Een opvallende ontwikkeling is dat auto’s steeds groter, krachtiger en zwaarder worden, stelt het KiM. Gemiddeld wordt een nieuwe auto ieder jaar 24 kilogram zwaarder. Auto’s nemen in gewicht toe omdat Nederlanders kiezen voor ruimere auto’s, maar ook door de elektrificatie.
Daar komt bij dat iedere extra auto ecologische gevolgen heeft, zoals de uitstoot van 6,7 ton CO2 in het productieproces en de claim op grondstoffen, zoals ijzer, aluminium, rubber, olie en tegenwoordig steeds vaker op zeldzame aardmetalen.